اجرای واتر استاپ

واتر استاپ ها در سازه های صنعتی برای جلوگیری از نفوذ آب استفاده می شوند. | فروشگاه آهن آلات بنیامین

مهم ترین بخش در نحوه اجرای واتر استاپ، اتصال صحیح واتر استاپ به سازه میلگردی است. برای چسباندن لبه های واتر استاپ میتوان از قطعات جانبی استفاده کرد. در صورتی که با واتراستاپ آشنایی ندارید، مقاله واتر استاپ چیست را مطالعه نمایید!

روش اجرای واتر استاپ

دانستن نحوه اجرای واتر استاپ برای نصب آن بسیار ضروری است. برای اجرای واتر استاپ، انتخاب ورقه ها اهمیت ویژه ای دارد. در سازه های آبی به دلیل فشارهای هیدرواستاتیکی آب باید از واتر استاپ های حفره دار استفاده شود.

در شرایط عادی توصیه میشود که از واتر استاپ لاستیکی معمولی استفاده شود و وقتی صحبت از محیط های خورنده قلیایی و اسیدی میشود باید از واتر استاپ لاستیکی نئوپرن استفاده کنید. وقتی صحبت از محیط روغنی میشود باید از واتر استاپ لاستیکی نیتریل استفاده کنید.

برای دماهای -۲۵ درجه سانتیگراد تا -۶۰ درجه سانتیگراد واتر استاپ لاستیکی کلروپرن را انتخاب کنید.

برای دماهای -۳۵ تا -۶۰ درجه سانتیگراد بهتر است واتر استاپ لاستیکی معمولی را انتخاب کنید.

برای -۴۰ تا -۶۰ درجه سانتیگراد بهتر است واتر استاپ لاستیکی (EPDM) را انتخاب کنید.

آماده سازی قبل از نصب

۱-واتر استاپ را چند ساعت قبل از نصب برای سهولت در کار، بازکنید.

۲-واتر استاپ را برای اطمینان در فاصله مناسب از میلگردهای فولادی قراردهید تا از ایجاد حباب و حالت لانه زنبوری جلوگیری شود.

۳-درز بتن را از آلودگی ها تمیز کنید.

۴-بعد از بازرسی واتر استاپ ها، هرگونه واتر استاپ آسیب دیده و یا غیرقابل قبول را تعویض کنید.

۵-واتر استاپ را همانطورکه در نقشه ها نشان داده شده است در محل اتصال قرار دهید. دقت کنید که ورقه های واتر استاپ از لبه ها حداقل ۸ سانتی متر فاصله داشته باشند.

۶-برای اجرای واتر استاپ های تخت : نیمی از عرض آنها در بتن فعلی و نیمه دیگر در بتن بعدی قرارخواهدگرفت.

برای نصب واتر استاپ حفره دار:  این واتر استاپ باید به شکلی قرارگیرد که حفره واتر استاپ پس از بتن ریزی فعلی و بعدی کاملا در محل های درز قرارگیرد.

اتصال واتر استاپ به سازه میلگردی

در بیان نحوه اجرای واتر استاپ باید گفت که مهمترین بخش اجرای واتر استاپ در سازه های بتنی، اتصال صحیح واتر استاپ به سازه میلگردی (آرماتورها) است. برای ثابت نگه داشتن ورقه های واتر استاپ از گیره های واتر استاپ که معمولا از جنس مس یا گالوانیزه هستند استفاده شود. هرگز ورقه های واتر استاپ را برای ثابت سازی سوراخ ننمایید زیرا ممکن است درحین عملیات بتن ریزی مرحله دوم دچار پارگی شود.

در اجرای واتر استاپ گیره  واتر استاپ در فاصله یک متر و به صورت زیگزاگ در بالا و پایین ورقه واتر استاپ قرارمیگیرند. در آخر گیره ها به آرماتورها بسته میشوند.

نکته مهم در نحوه اجرای واتر استاپ: اتصال لبه واتر استاپ ها به یکدیگر

در نحوه اجرای واتر استاپ باید به این نکته دقت کرد که ورقه های واتر استاپ در انتهای رول میبایست به ابتدای رول بعدی متصل شود. اجرای واتر استاپ بدون اتصال ورقه ها ممکن نیست. برای اتصال واتر استاپ ها به یکدیگر از چسب های پی یو یا اتوهای حرارتی واتر استاپ استفاده میشود.برای اتصال کامل واتر استاپ ها باید از لبه های هر ورقه ۴۰ سانتیمتر روی یکدیگر قراربگیرد.

در نحوه اجرای واتر استاپ بیان این نکته ضروری است که باید لبه دو ورقه واتر استاپ را در دو طرف اتوی حرارتی قراردهیم تا کمی ذوب شده و حالت سیالیت در سطح آن ایجادشود در این لحظه اتوی حرارتی رابرداشته و دولبه را به هم متصل میکنیم تا به هم بچسبد و با فشاردادن توسط دست، از اتصال آنها مطمئن میشویم. قبل از نصب اجازه دهید تا ورقه ها کاملا خنک شوند.

اتو واتر استاپ | فروشگاه آهن آلات بنیامین
اتو واتر استاپ | فروشگاه آهن آلات بنیامین

اتصال اورلپ

در نحوه اجرای واتر استاپ ذکر این نکته ضروری است که برای جوش اورلپ (overlap ) واتر استاپ از هویه تبری استفاده میشود. برای انجام این کار آج های یک سمت از هر ورقه واتر استاپ را به طول ۵ الی ۱۰ سانتیمتر تراشیده میشود. سپس اتو واتر استاپ را بین دو سطح حرکت میدهیم تا سطح ذوب شده و حالت سیالیت به خود بگیرد. بعد اتو را برداشته ودولبه را روی یکدیگر قرار میدهیم و ۵ دقیقه لبه واتر استاپ ها را با دست فشار دهید تا از چسبندگی آنها اطمینان حاصل شود. در انتهای رول ها باید حداقل ۵ سانتی متر اورلپ لحاظ شود.

قطعات جانبی از پیش آماده شده

برای چسباندن لبه های واتر استاپ میتوان از قطعات جانبی که از جنس پروفیل واتر استاپ ها هستند نیز استفاده کرد.این قطعات بصورت آماده از قبل وجود دارند و توسط شرکت سازنده واتر استاپ ساخته میشود.  اجرای واتر استاپ با این قطعات راحت تر انجام میگیرد. این قطعات جانبی به شکل عمودیT شکل، چهارراهی عمودی ، تخت L شکل، تخت Tشکل، چهارراهی تخت هستند که در شکل زیر نشان داده شده است.

لبه های واتر استاپ | فروشگاه آهن آلات بنیامین
لبه های واتر استاپ | فروشگاه آهن آلات بنیامین

در نحوه اجرای واتر استاپ این نکته نیز اهمیت دارد که برای اتصال لبه های واتر استاپ با چسب، باید آج های سطح آن را به اندازه ۳۰ الی ۴۰ سانتیمتر بتراشید و روی سطح تراشیده شده و صاف را با چسب پی یو آغشته کرده و سپس ورقه ها  را روی هم قرارداده و حدود ۵ ساعت  وزنه ای به وزن ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم روی آنها میگذاریم تا دو سر ورقه های واتر استاپ روی هم بچسبند.

نکاتی درباره نحوه اجرای واتر استاپ

در نحوه اجرای واتر استاپ توضیح داده شده که واتر استاپ ها نباید پاره شوند، هرگزمیخ یاپیچ را روی بدنه واتر استاپ قرارندهید. توجه داشته باشید که به ندرت واتر استاپ های با پروفیل ضخیم تا میشوند و احتمال پارگی آن ها بسیار کم است.

بتن را در اطراف واتر استاپ کاملا یکپارچه کنید تا از فضای خالی یا لانه زنبوری در مجاورت واتر استاپ جلوگیری شود. در اجرای واتر استاپ، از قرارگیری مناسب بتن و سطح زیرین واتر استاپ های افقی اطمینان داشته باشید.

تماس مطمئن بین واتر استاپ بتن برای اجرای کامل واتر استاپ ضروری است.

قبل از قرار دادن بتن از تمیز بودن واتر استاپ اطمینان حاصل کنید.

در نحوه اجرای واتر استاپ بیان شده که واتر استاپ ها را تمیز کنید، اگر واتر استاپ چرب،کثیف یا پوشیده از بقایای بتن باشد، دستیابی به آب بندی با کیفیت دشوار است.

در مرحله اجرای واتر استاپ، همانطور که در نحوه اجرای واتر استاپ نیز اشاره شده، واتر استاپ های پی وی سی را در زیر برزنت یا داخل انبار نگهداری کنید تا در معرض مستقیم نور خورشید قرارنگیرند. پی وی سی می تواند در اثر اشعه ماورای بنفش خورشید تخریب شود.

همانطورکه در بخش نحوه اجرای واتر استاپ آمده، انتهای واتر استاپ باید به شکل مربع بریده شود تا لبه های منطبق برهم ایجاد شود. در اجرای واتر استاپ، بطور یکنواخت همزمان انتهای واتر استاپ را در حدود ۱۹۳ درجه سانتیگراد(۳۸۰ درجه فارنهایت) با استفاده از اتوهای اتصال واتر استاپ ذوب کنید. استفاده از منابع حرارت غیرمستقیم بسیار مهم است.

دریافت مشاوره رایگان

ودرادامه…

موقعی که ورقه های واتر استاپ در معرض حرارت اتو قرار میگیرند گازی آزاد میکنند.این گاز بسیار سمی و خطرناک است.

در کف مخازن بتنی بهتراست از واتر استاپ های کفی برای آب بندی استفاده شود به طوریکه آج واتر استاپ رو به بالا قرار گیرد.

واتر استاپ های هیدروفیلی نباید در بخش های بتنی با عرض کمتر از ۱۵۰ میلیمتر استفاده شود.

به بخش نحوه اجرای واتر استاپ دقت کنید، همانطور که گفته شده فاصله زمانی بین نصب واتر استاپ تا بتن ریزی مرحله دوم نباید طولانی شود زیرا که پروفیل واتر استاپ در معرض نور خورشید خاصیت خودرا ازدست میدهد وممکن است اتصالات ورقه های واتر استاپ دچار مشکل گردد.

عیوب اتصال عبارتنداز: تخلخل قابل مشاهده در جوش، حباب یا اتصال نامناسب، موارد سوخته شده در اتصال ورقه ها

اتصال واتر استاپ | فروشگاه آهن آلات بنیامین
اتصال واتر استاپ | فروشگاه آهن آلات بنیامین

در نحوه اجرای واتر استاپ بیان شده که  محل اتصال واتر استاپ ها باید به طرز صحیحی انجام شود یعنی هیچ حباب و منفذی جهت عبور آب وجود نداشته باشد.

علاوه بر موارد گفته شده در نحوه اجرای واتر استاپ ، بدانید که برای ترمیم واتر استاپ، تعمیر سطوح بتنی که درآن آب نشت میشود، برای پرکردن شکاف و سوراخ های استاتیکی در فونداسیون در مخازن ،استخرها، کانال ها و لوله های آب و فاضلاب میتوان از ملات با پایه سیمانی مثل ملات ضد آب بر پایه سیمان  ( Masterseal 595) استفاده کرد. به این ترتیب جریان آب از طریق ترک های بتن تحت فشار هیدو استاتیک متوقف میشود. باید توجه کرد که روی سطوح یخ زده ،ترک های متحرک ،جاهای خالی بیشتر از ۳۰ اینچ از ملات با پایه سیمان (Masterseal) استفاده نشود.

نکته آخر اینکه در هنگام اجرای واتر استاپ ایمنی کار را رعایت کنید.

ورقه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
ورقه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین