دستمزد قالب بندی بتن

قالب بندی بتن و میزان دستمزد آن | فروشگاه آهن آلات بنیامین

دستمزد قالب بندی بتن

یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت سازه های بتنی که قبل از فرآیند بتن ریزی اجرا می‎شود، قالب بندی بتن است که البته بعد از سفت شدن بتن، از محل خودش برداشته می‎شود. قالب‌بندی بتن می‌تواند باعث شکل‌گیری بهتر و افزایش استحکام بتن شود. به طور کلی خرید قالب و دستمزد قالب بندی می‌تواند هزینه اولیه بالایی برای شما داشته باشد. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهتر است این کار را به یک پیمانکار با تجربه بسپارید. در ادامه نحوه محاسبه دستمزد قالب بندی بتن را بیان می‌کنیم.

دستمزد قالب بندی بتن | فروشگاه آهن آلات بنیامین
دستمزد قالب بندی بتن | فروشگاه آهن آلات بنیامین

نحوه محاسبه دستمزد قالب بندی چگونه است؟

برای آشنایی با نحوه محاسبه دستمزد قالب بندی باید موارد زیادی را در نظر داشته باشید که هر کدام از این موارد، می‌توانند تاثیر زیادی در قیمت قالب بندی داشته باشند. اولین مورد مهم در نحوه محاسبه دستمزد قالب بندی، متراژ سازه می‌باشد. این مورد می‌تواند در انتخاب نوع قالب، اندازه قالب‌ها و… تعیین کننده باشد.

با توجه به متریال قالب مورد استفاده در سازه، قالب ها در انواع مختلفی دسته‌بندی می‎شود. باید با توجه به شرایط خاصی، نوع قالب و نحوه قالب بندی مشخص شود که این شرایط شامل نوع پروژه، متراژ سازه و… می‌باشند. باید توجه داشت که هر کدام از این انواع قالب ها، می‌توانند در محاسبه دستمزد قالب بندی تاثیرگذار باشند و قیمت قالب بندی را بالا و یا پایین بیاورند. به طور کلی قالب بندی را بر اساس نوع قالب مورد استفاده، می‌توان در دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد.

قالب فلزی

می‌توان گفت قالب فلزی پرکاربردترین نوع قالب بندی می‌باشد که در آن، برای ساخت قالب از فولاد نورد استفاده می‌شود. این نوع از قالب بندی، به دلیل وجود مزایای بسیاری که دارد، در سال‌های اخیر مورد توجه اغلب سازندگان قرار گرفته است و بسیاری از سازندگان از قالب فلزی استفاده می‌کنند.

قیمت اولیه قالب فلزی بسیار بالا می‌باشد که می‌تواند در نحوه محاسبه دستمزد قالب بندی تاثیرگذار باشد. اما به دلیل مقاومت بالای قالب فلزی و همچنین به جهت امکان استفاده مجدد از آن‌ها، اکثر مهندسان از برای پروژه‌های بزرگ از قالب فلزی استفاده می‎‌کنند.

قالب بندی آجری

آجر چندین سال است که یکی از رایج‌ترین مصالح برای ساختمان سازی و همچنین ساخت قالب بتن به حساب می‌آید. البته باید توجه داشته باشید که قالب های آجری دائمی هستند و امکان استفاده دوباره یا برداشتن آن‌ها وجود ندارد. قالب آجری نسبت به بقیه قالب‌ها، مزیت‌های زیادی دارد. به عنوان مثال هزینه اولیه بسیار کم، در دسترس بودن، مقاومت بالا دلایلی هستند که از آجر برای ساخت فونداسیون ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

باید توجه کنید که این نوع از قالب بندی بتن، برای استفاده نیاز به سایر مصالح از جمله سیمان و شن دارد. برای ساخت قالب آجری باید هزینه‌های سیمان و شن را هم در محاسبه قیمت قالب بندی در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که باید قبل از بتن ریزی به دلیل اینکه آجر رطوبت را جذب می‌کند، با استفاده از یک عایق پلاستیکی سطحش را به خوبی بپوشانید تا بتوانید از جذب شدن شیره بتن به قالب آجری پیشگیری کنید.

قالب بندی بتن و میزان دستمزد آن | فروشگاه آهن آلات بنیامین
قالب بندی بتن و میزان دستمزد آن | فروشگاه آهن آلات بنیامین

قالب بندی چوبی

یک نوع دیگر از متریال هایی که برای ساخت قالب استفاده می‌شود، چوب است. چوب ها مقاومت خیلی کمتری نسبت به دیگر انواع قالب بندی بتن دارند و همچنین برای اجرای قالب چوبی باید زمان بیشتری را صرف کنید. اما مزیتی که قالب چوبی در برابر سایر قالب‌ها دارد، قیمت ارزان تر آن‌ها می‌باشد و همچنین قالب چوبی را به راحتی می‌توانید در بازار تهیه کنید. با توجه به این دلایل، از قالب چوبی بیشتر برای پروژه‌های کوچک و گاهی متوسط استفاده می‌کنند.

نکته دیگر در مورد قالب های چوبی، عمر بسیار کمتر آن‌ها نسبت به سایر انواع قالب از جمله قالب فلزی می‌باشد. به دلیل انعطاف پذیری بالا و ارزان بودن، در زمانی که پروژه با مشکلی روبرو می‌شود، از آن‌ها استفاده می‎شود.

نکات مهم در مورد نحوه محاسبه دستمزد قالب بندی

نحوه محاسبه دستمزد قالب بندی بتن به ۲ روش انجام می‌شود: وزن قالب‌ها و متراژ سازه. زمانی که متراژ پروژه زیاد باشد، دستمزد و حق الزحمه قالب بند باید کاهش پیدا کند. البته باید توجه کنید که این مسئله کاملا توافقی می‌باشد و باید در بندهای قرارداد بین پیمانکار و کارفرما به طور کامل ذکر شود.

در حقیقت پیمانکار وظیفه دارد، با استفاده از بهترین متریال و بهترین کیفیت ممکن تمامی مراحل اجرای قالب‌بندی را اجرا کند. در طرف دیگر، کارفرما می‌بایست در ابتدای قرارداد باید مبلغی به ارزش ۱۰ درصد از قرارداد را به عنوان پیش پرداخت (حسن انجام کار)، به پیمانکار پرداخت کند و در ادامه کار و در زمان‌های تعیین شده، مابقی هزینه قالب بندی را به پیمانکار پرداخت کند.

آرماتور بندی و قالب بندی بتن | فروشگاه آهن آلات بنیامین
آرماتور بندی و قالب بندی بتن | فروشگاه آهن آلات بنیامین

موارد تاثیرگذار در نحوه محاسبه دستمزد قالب بندی

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، موارد متعددی می‌توانند در نحوه محاسبه دستمزد قالب بندی تاثیرگذار باشند که چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به تعداد طبقات، نقشه سازه، خصوصیات جغرافیایی، نوع کاربری سازه، نوع خاک منطقه و سایر موارد اشاره کرد.

به عنوان مثال، عمق فونداسیون باید با در نظر گرفتن نوع خاک تعیین شود که همچنین می‌تواند در انتخاب نوع قالب بندی بتن فونداسیون سازه بسیار تاثیرگذار باشد. به طور مثال در زمینی که خاک آن از نوع خاکریزی است، باید برای اجرای فونداسیون گود برداری عمیقی انجام شود. این مورد می‌تواند تاثیر خیلی زیادی در نحوه محاسبه دستمزد قالب بندی داشته باشد.

یا مثلا در زمینی که خاک آن از نوع دجی باشد، به گود برداری عمیق نیازی نیست و به سادگی می‌توانید در این نوع زمین، ساخت و ساز انجام داد. این مورد می‌تواند دلیلی برای کاهش هزینه قالب بندی باشد. البته با توجه به اینکه نوسانات قیمت بسیار زیاد است، باید توجه داشته باشید که نحوه محاسبه هزینه و دستمزد قالب بندی در روز‌های مختلف سال می‌تواند متغیر باشد.

همین‌طور در نوع دیگری از زمین که دارای خاک ماسه‌ای هستند، باید گود برداری عمیق صورت گیرد تا به زمین محکم و دارای مقاومت بالایی برسید. به همین دلیل، حتما باید در محاسبه هزینه و دستمزد قالب بندی به نوع خاک در محاسبه خود توجه داشته باشید.

سخن پایانی

در این مطلب، نحوه محاسبه دستمزد قالب بندی و موارد تاثیرگذار بر آن را برای شما بیان کردیم. قالب بندی بتن و کیفیت قالب بتن یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت سازه می‌باشد که می‌تواند تاثیر گذاری زیادی در روند ساخت و ساز دیگر قسمت‌های ساختمان و همین‌طور مقاومت کلی ساختمان داشته باشد. به همین خاطر، بهتر است انجام عملیات قالب بندی را به یک پیمانکار باتجربه و متخصص واگذار کنید. با این کار می‌توانید از هزینه‌های اضافی و همین‌طور احتمال بروز حوادث (شامل خسارت‌ جانی و مالی) پیشگیری کنید.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین