قالب پل و قالب عرشه

قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

برای ایجاد قالب پل- قالب عرشه، به چه اطلاعاتی نیاز است و چه کارهایی برای ساخت آنها انجام می‌شود؟

امروزه جهت ساخت پل‌های متعدد از سازه‌های متفاوت، مواد و مصالح گوناگون استفاده می‌شود. قالب پل- قالب عرشه دو مورد از قالب‌های مورد استفاده در ساخت پل می‌باشند. این گونه قالب‌ها به دو صورت دائم و موقت وجود دارند. قالب دائم، قالبی است که برای همیشه در محل مورد نظر می‌ماند. ولی قالب موقت، قالبی است که پس از خشک شدن بتن و شکل گرفتن آن جدا می‌شود. برای قالب بندی پل‎ها از مصالح گوناگون بهره می‌گیرند. وجود این قالب‌ فلزی بتن با توجه به مصالحی که در آن استفاده می‌شود، باعث استحکام و بالا رفتن عمر پل خواهد شد. در ادامه و در بخش‌های بعدی با ما همراه باشید تا در مورد قالب پل- قالب عرشه، مصالح مورد استفاده در پل، کارایی و کاربرد قالب‌ها و تمام اطلاعات و مراحلی که برای ساخت پل لازم و ضروری است برای شما توضیحاتی را بیان کنیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

پل و قالب بندی پل چیست و دارای چه اجزایی می‌باشد؟

پل و قالب پل یکی از مهمترین و ضروری‌ترین سازه‌ها، بناها و زیر ساخت‌های شهری می‌باشد. پل‌ها یکی از سازه‌هایی هستند که برای عبور از بسیاری موانع، راه‌ها و جاده ­هایی که گذر از آن­ها بسیار دشوار است، ساخته می­شوند. پل­ها کاربری­های بسیار زیادی دارند. از دیگر کارایی آن­ها می­توان انتقال لوله­ی آب و عبور کردن قطار را نام برد. البته تمامی پل­ها به شکل ثابت نمی­باشند. برخی از آن‌ها به شکل متحرک می‌باشند. این گونه پل‌ها برای عبور قایق‌های بزرگ و کشتی‌ها کاربرد دارند. وجود این پل‌ها باعث می‌شود که رفت و آمد و عبور و مرور بسیار راحت و آسان شود. یک پل از اجزای بسیاری ساخته می‌شود ولی از مهم‌ترین اجزای آن می‌توان عرشه‌ی پل، پایه‌های پل و فونداسیون یک پل را بیان کرد. در مورد عرشه‌ی پل در بخش بعدی به طور کامل توضیح خواهیم داد.

قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

به طور کلی برای ایجاد یک پل نیاز به قالب پلقالب عرشه نیز داریم. امروزه پل‌ها، بیشتر از بتن و یا فولاد ساخته می‌شوند. قالب‌های پل باید به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای طراحی و ساخته شوند. این طراحی با ایمنی بسیار مناسب ایجاد می‌شود و باید به گونه‌ای باشد که تحمل و مقاومت بسیار بالایی در برابر سازه‌ی بتنی و یا فولادی را داشته باشد. اصولا اجرایی کردن تمامی قطعات پل به دو صورت می‌باشد. یکی از این موارد به این صورت است که قطعات پل در کارخانه‌های صنعتی و کارگاه‌ها به شکل پیش ساخته ایجاد می‌شوند. اما مورد دیگر در صورتی است که قطعات و اجزای پل در مکان و محل مورد نظر ساخته و نصب می‌شوند.

عرشه پل چیست و یک عرشه چه کارهایی انجام می‌دهد؟

همان طور که در بخش قبلی برای شما بیان کردیم از اجزای اصلی ساخت پل، قالب پل- قالب عرشه می‌باشد. عرشه، سطح انتهایی و یا سقف پل است. عرشه در برابر تمام وزن سازه‌های پل مقاومت کرده و این بار را تحمل می‌کند. عرشه‌ی پل در واقع به سطحی گفته می‌شود که برای عبور عابران و یا وسایل نقلیه استفاده می‌شود و در کل تمام وزن و باری که از طرف عابران و وسایل نقلیه به آن وارد می‌شود را تحمل می‌کند. این عرشه روی تیر و پایه‌های اصلی قرار می‌گیرد.

 پایه‌های پل از دومین اجزای اصلی و مهم ساخت یک پل محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. وجود پایه‌های پل به این منظور است که بار و وزنی که روی عرشه وجود دارد به بخش پی و یا فونداسیون پل منتقل شود. این پایه‌ها در نهایت باعث می‌شوند که وزن پل به صورت هماهنگ و برابر در تمام اجزای پل قسمت شود. سومین اجزای مهم پل نیز، پی و یا فونداسیون پل است که سبب می‌شود وزن منتقل شده به آن به زمین برسد. تمامی پل‌هایی که ساخته می‌شوند، هم از نظر سازه‌ای و هم از نظر کاربری باید دارای عرشه باشند. وجود عرشه و قالب عرشه برای ساخت یک پل مهم، ضروری و لازم الاجرا می‌باشد.

قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

عرشه‌ی پل در انواع مختلف پل چگونه قرار می‌گیرد؟

عرشه‌ی پل دارای انواع مختلفی می‌باشد، ولی عموما آن‌ها را بر اساس نوع پل‌ها دسته بندی می‌کنند. موارد زیر شامل نوع قرار گرفتن عرشه است:

پل طاقی: جزء پل‌های قدیمی محسوب می‌شود و با استفاده از مصالح سنگ، پل را به شکل یک طاق منحنی و قوسی می‌سازند و عرشه‌ی پل بر روی پایه‌هایی که قوسی شکل است، قرار می‌گیرد.

پل کابلی: این پل‌ها ستون‌های بلندی دارند و کابل‌هایی به آن‌ها متصل است. عرشه در این نوع پل توسط ستون‌ها نگه داشته می‌شود.

پل تیری: این مدل پل‌ها دارای پایه‌های افقی می‌باشند. عرشه در این نوع پل بر روی تیر و پایه‌های افقی گذاشته می­شود.

پل قوسی: این گونه پل‌ها تکیه گاهی دارند که قوسی شکل است و این تکیه گاه‌ها، عرشه را نگه می‌دارد.

در ساخت یک پل، قالب پل- قالب عرشه چه کاربردی دارند ؟

به طور کلی برای ساخت پل و اجزای اصلی آن نیاز به قالب‌های مخصوصی می‌باشد. قالب پل- قالب عرشه از دسته قالب‌های مهم و ضروری در ساخت پل‌ها است. برای طراحی این گونه قالب‌ها به مهارت و تخصص بسیاری نیاز است و نکات مهمی وجود دارد که باید درنظر گرفت. در واقع وجود قالب‌ها، کار طراحان را راحت کرده است. به این صورت که هر طرحی با قالب مخصوص خود، قابل اجرا می‌باشد. این قالب‌ها اندازه و فرم‌های متفاوتی دارند. زمانی که پل‌های بتنی ساخته می‌شوند، از قالب پل استفاده می‌کنند ولی برای ساختن ستون‌ها و مواردی شبیه به ستون از قالب گرد استفاده می‌شود. قالب عرشه نیز به همین صورت است. این گونه قالب‌ها به دلیل کاربردهای فراوانی که در پروژه‌های پل سازی دارند، از اهمیت بسیار بالایی نیز برای پیمانکاران برخوردار می‌باشند.

قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

عرشه‌ی پل معمولا از فولاد، بتن و یا ترکیب‌هایی از این قبیل ساخته می‌شود. عرشه از نوع بتن، به صورت پیش ساخته در کارگاه‌ها نیز ساخته می‌شود. قالب بندی یکی از مواردی است که باید به آن اهمیت داد. این قالب بندی برای پل‌هایی با کاربری متفاوت به صورت خاص ساخته می‌شود. امروزه در سطح شهرها، بیشتر شاهد پل‌های بتنی می‌باشیم. این پل‌های بتنی، به قالب‌هایی نیز نیاز دارند که آن‌ها را شکل دهد. به این قالب‌های بتنی برای ساخت پل، قالب پل گفته می‌شود. کارکرد این قالب‌ها به این صورت است که بتن را داخل قالب ریخته و پس از این که بتن به طور کامل خشک می‌شود به شکل قالب مورد نظر درمی‌آید. در هنگام قالب بندی به یک نکته‌ی مهم باید توجه کرد. به این صورت که جهت ساخت هر سازه و یا پروژه باید از قالب مناسب با آن بهره گرفت.

چه نکاتی را در هنگام آماده سازی قالب پل، جهت قالب بندی و قالب برداری باید در نظر گرفت و رعایت کرد؟

قالب پل- قالب عرشه از جمله قالب‌های ضروری و مهم در ساخت پل‌ها می‌باشند و قالب بندی آن‌ها باید طبق اصول و توسط تیم حرفه‌ای انجام شود. در هنگام قالب بندی و قالب برداری پل باید نکات زیر را در نظر گرفت:

  • در ابتدای کار همان طور که در بخش قبلی بیان کردیم باید قالب مناسب با نوع کاربری پل انتخاب شود.
  • قالبی که برای این سازه انتخاب شده است، باید طوری طراحی و ساخته شود که به آسانی بتوان آن را باز و بسته کرد. این کار باعث می‌شود تا زمان اجرای پروژه طولانی نشود.
  • قالب مورد نظر باید به قدر کافی مستحکم باشد و مقاومت زیادی در برابر وزن و بارهای وارده داشته باشد.
  • این گونه قالب‌ها باید طوری طراحی شوند که آب بتن به هیچ وجه از آن بیرون نریزد. در صورتی‌که چنین اتفاقی پیش بیاید، دیگر نمی‌توان آن بتن را استفاده کرد. در چنین مواقعی از قبل باید قالب‌ها را درزگیری کرد.
  • جهت قالب برداری همیشه باید این نکته را در نظر گرفت که حتما بتن خشک شود و سپس قالب را برداشت.
قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
  • قالب برداری همیشه باید به صورت آهسته و گام به گام انجام شود تا آسیبی به بتن وارد نشود.
  • زمانی که به هر دلیلی مجبور باشیم تا قالب بتنی که به طور کامل خشک نشده است را برداریم، باید تا زمانی که کاملا خشک شود از آن مراقبت کنیم.
  • موضوع مهمی که برای طراحی کردن عرشه‌ها باید در نظر گرفت، وزن و بارهایی است که به پل وارد می‌شود. البته در مورد قالب پل- قالب عرشه، نوع پل و کاربری آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جهت آماده سازی قالب عرشه، چه نکاتی را در زمان قالب بندی باید رعایت کرد؟

قالب پل- قالب عرشه در ساخت پل‌ها بسیار با اهمیت است و در هنگام قالب بندی و قالب برداری به نکات ریزی که در آن وجود دارد باید توجه کرد. برخی از این نکات مهم شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برای قالب بندی عرشه از قالب مدولار مخصوص استفاده می‌شود.
  • زمانی که برای زیرسازی پل‌ها اقدام می‌شود، باید این نکته را در نظر گرفت که پل‌هایی با ارتفاعات مختلف و گوناگون نیز ساخته می‌شوند. در این صورت جهت زیرسازی آن‌ها باید از لوله داربست مدولار استفاده شود.
  • در هنگامی که ارتفاع ستون‌های پل زیاد است، در قالب بندی عرشه از این ستون‌ها به منظور تکیه گاه استفاده می‌شود.
  • همان طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، هر سازه و پروژه‌ی ساخت پل با توجه به نوع کاربری آن، قالب مخصوص به خود را دارد و در هر پروژه باید قالب خاصی که مناسب آن کاربری است طراحی و ساخته شود.

به طور کلی قالب پل- قالب عرشه هر دو باعث می‌شوند تا مراحل ساختن پل آسان شود و دقت و توجه به کار بالا برود. این قالب‌ها همچنین خطاهایی که ممکن است در این پروژه‌ها پیش بیاید را بسیار کم می‌کنند. در واقع تمامی قالب‌ها باید ویژگی‌هایی داشته باشند تا بتوان از آن‌ها استفاده کرد. برخی از این ویژگی‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  • قالب باید در مقابل هر گونه فشار و بارهای وارده مقاومت کند و استحکام داشته باشد.
  • قالب‌ها باید طوری طراحی شوند که بتوان به راحتی و بدون آسیب به بتن آن‌ها را جدا کرد.
  • باید توجه داشت که قالب‌ها حتما در جای مشخص خود و روی یک پایه‌ی محکم قرار بگیرند و تنظیم شوند.
  • قالب‌ها معمولا باید وزن پایینی داشته باشند.
  • مواد قالب‌ها، هم باید در دسترس و ارزان باشند و هم در تماس با بتن آسیب نبینند.
قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

مصالحی که مورد نیاز برای ساخت قالب پل- قالب عرشه می‌باشد، کدام است؟

به طور کلی امروزه در ساخت پل‌ها و برای قالب پل- قالب عرشه از مصالح با دوام و با کیفیت استفاده می‌شود. بتن، فولاد، سنگ و چوب چهار موادی هستند که اغلب برای ساخت پل‌ها از آن‌ها استفاده می‌گردد. در زمان‌های قدیم برای ساختن پل‌ها از سنگ و چوب استفاده می‌کردند. از دلایل استفاده از سنگ و چوب، راحتی در دسترسی به این مواد بود. بعد از مدتی آجر نیز به این مواد اضافه شد و در ساخت پل‌های سنگی از آجر نیز استفاده شد. بعدها پس از پیشرفت و توسعه‌ی تکنولوژی، بتن و فولاد بیشتر مورد توجه قرار گرفت. امروزه برای ساختن پل‌ها هم از بتن و فولاد استفاده می‌شود و هم از مواد ترکیبی بهره می‌گیرند. البته برای قالب بندی پل و عرشه از مصالحی به نام پلایوودهای فنولی استفاده می‌شود که جنس آن‌ها از چوب صنوبر و یا توس می‌باشد.

بورد کامپوزیتی از دیگر مواد مورد استفاده در قالب پل‌- قالب عرشه است و عمر بسیار بالایی دارد. ممکن است برای نگه‌داشتن قالب‌ها از تیرهای چوبی نیز استفاده شود که دلیل آن، سبک و بادوام بودن تیرها می‌باشد. فولاد در واقع موادی است که دارای مقاومت بسیار بالایی نسبت به دیگر مواد می‌باشد. به طور مثال مقاومت فولاد ۱۰ برابر بیشتر از بتن است. از ویژگی‌های دیگر فولاد می‌توان به شکل پذیری، سختی بالا، دوام زیاد و توانایی جوش پذیری آن اشاره کرد. بتن نیز مانند فولاد از مقاومت فشاری خوبی برخوردار است و برای ساخت پل‌ها مورد استفاده قرار می­گیرد. مواد کامپوزیتی همان طور که گفته شد در ساخت پل‌های جدید به کار می‌رود. مواد کامپوزیتی علاوه بر این که مزیت‌های بی‌شماری دارند و بسیار کاربردی می­باشند، توانایی برطرف کردن عیب­های دیگر مواد به کار رفته در ساخت پل را نیز دارند.

قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
قالب پل- قالب عرشه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

 

ما متخصص ساخت انواع قالب های خاص، قالب پل و قالب عرشه هستیم.

برای دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش قالب پل و قالب عرشه با ما تماس بگیرید.

دریافت مشاوره رایگان

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین