واتر استاپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

استفاده از انواع واتر استاپ در آب بندی و درزگیری سازه های بتنی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

در تعریف واتر استاپ چیست باید گفت، یک جزء مهم در سازه های بتنی و صنعتی است که برای جلوگیری از نفوذ آب در درزها به کار گرفته می شود. برای اطلاع از نحوه اجرای واتر استاپ روی دکمه زیر کلیک کنید.

مقاله نحوه اجرای واتر استاپ

واتر استاپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در تعریف آب بند یا واتر استاپ چیست باید گفت واتر استاپ عنصری است که در سازه های بتنی و ساختمانی به کار می رود. انواع واتر استاپ برای جلوگیری از ورود و نشت مایعات (به ویژه آب) از درزهای اجرایی، حرکتی و یا انبساطی سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای واتر استاپ، حفظ و نگهداری سازه های بتنی هنگام انقباض و انبساط، آب بندی انواع درزها و جلوگیری از ایجاد ترک در مقطع های بزرگ است. کاربرد و نحوه عملکرد آب بندها به این شکل است که طول مسیر جریان مایعات را طولانی می کنند تا مانع از نفوذ مایع شوند. واتر استاپ نقش مهمی در جلوگیری از نفوذ آب به درزها و مفاصل بتن برعهده دارد. نوارهای واتر استاپ یکی از پرکاربردترین عناصر برای سازه های بتنی مانند استخر، مخازن آب و فاضلاب هستند. کاربرد اصلی واتر استاپ، جلوگیری از حرکت و نفوذ آب و مایعات دیگر به درزهای بتن است.

کاربرد انواع واتر استاپ در سازه های بتنی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
کاربرد انواع واتر استاپ در سازه های بتنی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

مشخصات ظاهری

مشخصه های ظاهری واتر استاپ چیست؟ آب بندها نوارهایی پهن هستند که از نوعی پلاستیک نرم ساخته می شوند. این نوارها مقاومت کششی بالایی دارند. خاصیت انعطاف پذیری و طول زیاد نوار سبب می شود که بتواند متناسب با ابعاد و حجم سازه تغییر شکل پیدا کند. جنس واتر استاپ بستگی به نیاز هر سازه دارد. در ساخت این نوارها از متریال های مختلفی نظیر پلاستیک (پلی وینیل کلراید یا پی وی سی)، فلز (مس و فولاد) و لاستیک (طبیعی و مصنوعی) استفاده می شود. از عوامل تاثیرگذار در ابعاد و اَشکال واتر استاپ ها می توان به نوع و اندازه درز، ضخامت و محل قرارگیری آب بندها در مقطع سازه های بتنی و فشار هیدرواستاتیک درون سازه اشاره کرد. به طور کلی، در تعریف واتر استاپ چیست باید گفت واتر استاپ ها نوارهایی منعطف با ضخامت و پهنای مشخص هستند که در محل درزها در سازه های بتنی نصب می شوند.

انواع واتر استاپ

انواع واتر استاپ در سازه های بتنی به چهار دسته پی وی سی، هیدروفیلی، بنتونیتی و فلزی تقسیم می شود. واتر استاپ پی وی سی در اندازه و اشکال مختلفی ساخته می شود. انتخاب این نوع آب بند به نوع ثابت یا متحرک بودن مفصل بستگی دارد. واتر استاپ پی وی سی پرکاربردترین نوع به حساب می آید و در کنار انعطاف پذیری و مقاومت بالا، نصب راحتی دارد. واتر استاپ هیدروفیلی محصولی بر پایه سدیم بنتونیت فعال و از پلیمرهای لاستیکی با خاصیت ارتجاعی بالا ساخته شده است. از این نوع برای رفع نشتی در درزهای ثابت استفاده می شود. واتر استاپ بنتونیتی دارای خاصیت کشسانی بالا همراه با افزایش حجم است. از نکات مورد توجه در این نوع آب بند می توان به استفاده از مواد خام با کیفیت در تولید آن اشاره کرد. واتر استاپ فلزی باید از فلزی مقاوم با پوشش دهی پلیمری در برابر اکسایش و خوردگی ساخته شود و به این دلیل تولید آن گران است.

واتر استاپ ها در اندازه و شکل های مختلفی ساخته می شوند. | فروشگاه آهن آلات بنیامین
واتر استاپ ها در اندازه و شکل های مختلفی ساخته می شوند. | فروشگاه آهن آلات بنیامین

کاربردهای انواع واتر استاپ

انواع واتر استاپ در آب بندی و درزگیری سازه هایی آبی، زمینی و زیرزمینی به کار می رود. از کاربردهای آب بند پی وی سی می توان به استفاده در سدها، تصفیه خانه ها، کانال ها، تونل ها، کف سازی استخرها و زیرگذرها اشاره کرد. واتر استاپ های پی وی سی به انواع تخت (مناسب درزهای اجرایی)، حفره دار (مناسب درزهای انبساطی)، کفی (مناسب درزهای اجرایی و انبساطی کف) و دمبلی (مناسب درزهای اجرایی و انبساطی با قدرت کشسانی بالا) تقسیم می شوند. واتر استاپ هیدروفیلی در آب بندی لوله ها و سازه های بتنی که پیوسته در معرض آب هستند، استفاده می شود. همچنین بر روی سطوح صاف و ناهموار هم قابل اجراست. واتر استاپ بنتونیتی در تونل ها، استخرها، مخازن آب، فونداسیون ها، بتن های برش خورده و آب بندی داخل و بیرون لوله ها به کار می رود. همچنین انواع واتر استاپ از لحاظ محل قرارگیری در مقاطع سازه های بتنی به سه گروه میانی، کفی و روکار تقسیم می شوند.

استفاده از انواع واتر استاپ در آب بندی و درزگیری سازه های بتنی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
استفاده از انواع واتر استاپ در آب بندی و درزگیری سازه های بتنی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

مزایای انواع واتر استاپ

واتر استاپ پی وی سی از انواع واتر استاپ است که طول عمر، ماندگاری، نفوذ ناپذیری و شکل پذیری بالایی دارد. همچنین در برابر حرارت بسیار مقاوم است و در مجاورت با بتن و فلزات دچار تغییر رنگ و واکنش نمی شود. واتر استاپ پی وی سی با توجه به نوع مقطع، فشار سیالات، اندازه و شکل تغییر می کند. از مزایای واتر استاپ هیدروفیلی می توان به تورم برگشت پذیر نسبت به آب، حفظ شکل ظاهری در دمای بالا و تحمل فشار آب تا سه برابر معمول اشاره کرد. واتر استاپ بنتونیتی مناسب استفاده در درزهای سرد و اجرایی است و برای استفاده در درزهای گرم و انبساطی گزینه مناسبی نیست. یکی از مزیت های واتر استاپ بنتونیتی این است که پس از تماس با آب افزایش حجم قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد. این واتر استاپ قابلیت تراکم پذیری و شکل پذیری بالایی دارد. نکته قابل توجه این است که واتر استاپ بنتونیتی سمی است و در مخازن آب شرب نمی توان از آن استفاده کرد.

واتر استاپ ها در سازه های صنعتی برای جلوگیری از نفوذ آب استفاده می شوند. | فروشگاه آهن آلات بنیامین
واتر استاپ ها در سازه های صنعتی برای جلوگیری از نفوذ آب استفاده می شوند. | فروشگاه آهن آلات بنیامین

ویژگی های واتر استاپ استاندارد

یکی از نکات مهم در تعریف واتر استاپ چیست، رعایت نکات و اصول استاندارد است. یک واتر استاپ استاندارد باید بدون حباب و بریدگی باشد. از دیگر مشخصه های انواع استاندارد، عدم زبری سطح و عدم هرگونه ترک یا انقباض بر واتر استاپ است. همچنین باید رنگ و ضخامت یکنواختی در راستای طولی داشته باشد. در صورت عدم رعایت موارد استاندارد، ممکن است واتر استاپ در مجاورت با محیط قلیایی بتن، دچار تغییر حالت شود. این تغییر حالت سبب بروز مشکلاتی نظیر نشتی و ترک خوردگی می شود. یکی از ویژگی های مهم یک آب بند استاندارد، نصب راحت در شرایط دمایی مختلف (۲۰- تا ۷۰+ درجه سانتی گراد) است. یک واتر استاپ استاندارد عمری برابر با عمر سازه دارد. همچنین باید با شرایط محیط سازگار باشد تا بتواند در برابر تغییرات دما مقاومت نشان دهد.

برای دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش واتراستاپ با ما تماس بگیرید.

دریافت مشاوره رایگان

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین