معرفی انواع پروفیل و تیرآهن

سازه های ساخته شده با انواع تیرآهن | فروشگاه آهن آلات بنیامین

پروفیل ها قطعات بسیار کاربردی در صنعت ساختمان سازی هستند، ما در این مطلب انواع تیرآهن و پروفیل و کاربرد انواع پروفیل را به صورت کامل بررسی کردیم.

انواع پروفیل و انواع تیرآهن

پروفیل ها قطعاتی هستند که در صنایع بسیاری از جمله ساخت سازه های تجاری، مسکونی و بخصوص در ساخت در و پنجره ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد. انواع پروفیل دارای جنس های گوناگونی از جمله ساختمانی، صنعتی، مبلی، گالوانیزه، کامپوزیت و استیل هستند که در ادامه این مقاله به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

بررسی انواع پروفیل

پروفیل ها از نظر جنس و موارد استفاده، انواع مختلفی دارند که در این قسمت به بررسی ۷ نوع از آنها می پردازیم.

  1. پروفیل ساختمانی

کاربرد این نوع از انواع پروفیل، بیشتر در سازه های مسکونی مانند در و پنجره سازی است و با میزان ضخامت و قطر ۲ الی ۴ میلی متر ساخته می شود.

  1. پروفیل صنعتی

کاربرد این نوع پروفیل، در بناهای عظیمی مانند پل، بیلبوردهای تبلیغاتی و صنعت های دفاعی و نظامی است. همچنین علت سنگین بودن آن نسبت به سایر پروفیل ها، به کار بردن ورق های سیاه و حجیم در ساخت این نوع پروفیل است.

  1. پروفیل مبلی

این مدل از انواع پروفیل در اشکال مختلفی مانند چهار ضلعی، سه ضلعی، دایره ای و منحنی ساخته می‌شود. پروفیل مبلی به علت ضخامت کمی که دارد، دارای وزن بسیار سبکی می باشد. کاربرد این نوع پروفیل، در صنعت مبل سازی، صندلی سازی، اگزوز خودرو، صنایع دوچرخه و سه چرخه سازی، چرخ گوشت، یخچال، کابینت، و سایر لوازم آشپزخانه است. در نظر داشته باشید که این نوع  پروفیل به دلیل کیفیت و ضخامت عالی نسبت به سایر پروفیل ها قیمت بالاتری دارد.

انواع پروفیل گالوانیزه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
انواع پروفیل گالوانیزه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
  1. پروفیل گالوانیزه

در ساخت این نوع پروفیل برای عدم زنگ زدگی، از یک لایه نازک فولاد یا آهن استفاده می شود که باعث مقاومت بالای آن نیز می‌شود. کاربرد و موارد استفاده از این نوع پروفیل در حمل و نقل عمومی مانند مترو، راه آهن و آزادراه ها و همچنین در کارگاه و کارخانه، فرودگاه، سازه های مسکونی و تجاری و… می باشد.

  1. پروفیل کامپوزیت

بیشترین کاربرد پروفیل کامپوزیت، در مناطقی می باشد که دارای رطوبت بالا هستند و همچنین امکان خوردگی بالایی در آنجا وجود دارد. به همین دلیل در بین انواع پروفیل موجود، از نوع کامپوزیت بیشتر در مناطق جنوبی و شمالی ایران استفاده می شود. زیرا علاوه بر عملکرد خوب در برابر زلزله، در شرایطی که امکان خوردگی زیاد باشد، دوام بالایی دارد.

  1. پروفیل استیل

در ساخت این نوع پروفیل از استیل مرغوب و فولاد با کیفیت که خاصیت عدم زنگ زدگی داشته باشد، استفاده می شود. یکی از کاربردهای مهم این نوع پروفیل، متصل کردن قطعات به یکدیگر است. این نوع پروفیل در ابعاد مختلف و به شکل مستطیل و مربع ساخته می شود.

  1. پروفیل آلومینیوم

یکی دیگر از انواع پروفیل با انجام فرآیند اکستروژن آلومینیوم ساخته می شود. پروفیل آلومینیوم با استفاده از شمش آلومینیوم و با بکارگیری قالب مسطح یا سنگ مایع تولید می شود. انعطاف پذیری و مقاومت در برابر خوردگی و همچنین غیرقابل احتراق بودن از ویژگی های این پروفیل است. پروفیل آلومینیوم کاربردهای زیادی از جمله در صنعت قوطی سازی و بسته بندی و همچنین پزشکی و صنعت برق  دارد.

دسته بندی انواع تیرآهن و پروفیل از نظر نحوه ساخت

در بخش قبلی انواع پروفیل را از لحاظ جنس آنها بررسی کردیم. در این بخش قصد داریم از نظر نحوه ساخت نیز به دسته بندی انواع پروفیل بپردازیم. اولین دسته را پروفیل هایی که از نورد سرد ساخته می شوند تشکیل می دهند. با استفاده از نورد سرد به تولید انواع پروفیل های درب و پنجره، سقف کاذب و ناودانی می پردازند.

نورد گرم برای تولید انواع تیرآهن و پروفیل | فروشگاه آهن آلات بنیامین
نورد گرم برای تولید انواع تیرآهن و پروفیل | فروشگاه آهن آلات بنیامین

روش دوم استفاده از نورد گرم است که با آن، ساخت پروفیل های قوطی شکل را انجام می دهند. روش سوم که ترکیبی از ۲ روش قبل است به روش مرکب معروف است. با استفاده از این روش می توان هر دو نوع پروفیل ها را تولید کرد.

دسته بندی انواع تیرآهن و پروفیل از نظر شکل ظاهری

از نظر ظاهر می توانیم انواع پروفیل را به ۲ گروه پروفیل های باز و پروفیل های بسته تقسیم کنیم. گروه اول که به نام پروفیل های باز شناخته می شوند شامل پروفیل هایی از جمله سپری، کلاهی، Z و فرانسوی می باشند. گروه دوم که با نام بسته آنها را می شناسیم شامل پروفیل های لنگه دری، مستطیلی، مربعی، کلافی و HSS می شود.

انواع تیرآهن

بیشترین کاربرد انواع تیرآهن، در ساختمان سازی است که برای افزایش مقاومت سازه های مسکونی و تجاری استفاده می شود میزان مقاومت ساختمان به کیفیت و تعداد تیرآهن بستگی دارد. همه می‌دانیم که در هنگام وقوع زلزله، ساختمان هایی که مقاومت بیشتری دارند  کمتر دچار تخریب و خسارت و همچنین تلفات جانی می شوند. از آن جهت که کشور ایران، بسیار زلزله خیز است و گسل های فراوانی دارد، بهتر است در صنایع ساختمان سازی از تیرآهن های با کیفیت و مقاوم استفاده شود.

کاربرد هر کدام از انواع تیرآهن متفاوت است که در ادامه مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

سازه های ساخته شده با انواع تیرآهن | فروشگاه آهن آلات بنیامین
سازه های ساخته شده با انواع تیرآهن | فروشگاه آهن آلات بنیامین

کاربرد انواع تیرآهن

سایز تیرآهن نیم پهن یا IPE متوسط است. یعنی نه پهن است نه باریک که بیشتر با اسم تیرآهن سبک نیز شناخته می شود. این نوع از تیرآهن چزو پر کاربردترین انواع تیرآهن است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های مهمی که این نوع تیرآهن دارد، میزان ضخیم بودن پره های آن در اول و آخر تیرآهن یکسان است.

تیرآهن IPB که به آن تیرآهن H نیز می‌گویند، پره های پهن تری نسبت به تیرآهن IPE دارد و طول آن نیز بیشتر است. کاربرد این نوع تیرآهن در صنایع ساختمانی، در ستون های ساختمان است. تیرآهن دیگری که کاربرد و کیفیت بالایی دارد، لانه زنبوری است. در ساختار این نوع تیرآهن، سوراخ هایی وجود دارد که ظاهر تیرآهن را شبیه به لانه زنبور می کند و به همین علت این تیرآهن را لانه زنبوری می نامند. حفره های ایجاد شده در سطح این تیرآهن میزان مقاومت، سختی، ارتفاع و میزان بار پذیری آن را ارتقا می بخشد.

از مهم ترین کاربرد تیرآهن در ساختمان، در کفی ستون است. متصل کردن پیچ ها، ایجاد برش، سهولت در دریل کاری، از ویژگی های مهم تیرآهن در ساختمان سازی است. از کاربرد دیگر آن، متصل کردن نبشی های برش خورده به ستون است و همچنین باعث مقاومت ستون نیز می شود. کارایی دیگر تیرآهن در صنایع ساختمان سازی، به عنوان شاه تیر است. شاه تیر به ستون اصلی وصل می شود و تیرچه های کوچک میان هر طبقه را مانند تکیه گاه نگه می دارد. مناسب ترین تیرآهن برای ستون های ساختمانی، تیرآهن های بال پهن هستند. پر کاربرد ترین تیرآهن، برای ساختمان هایی است که یک طبقه هستند و به صورت یکپارچه از سقف محافظت می کنند.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین