تفاوت اسکافلد مثلثی و چکشی

اسکافلد چکشی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

در این مقاله قرار است تا به شرح دو اسکافلد مثلثی و چکشی بپردازم. ضمن آنکه مزایا و وجوه تمایز بین این دو نوع اسکافلد را نیز شرح خواهیم داد.

تفاوت اسکافلد مثلثی و چکشی

در این متن سعی داریم تا به شرح جزئیات و نکات اسکافلد مثلثی و چکشی بپردازیم. اما اجازه دهید پیش از آن، تعریفی کلی از این تجهیزات را ارائه دهیم.
Scaffold یا داربست فلزی در حقیقت تجهیزی کاربردی و راهگشا در امور مربوط به ساخت و ساز است.
به طور کلی این تجهیزات از لحاظ مقاومتی در قیاس با جک های صلیبی و ساده گزینه های کارآمدتری به شمار می روند. اجزای تشکیل دهنده آنها شامل قطعاتی به شکل مورب، عمودی و افقی است که بسته به نوع آرایش و نیاز به یکدیگر متصل می شوند. در نهایت پس از اتصال اجزا محصول نهایی همانند یک سازه خرپایی ایفای نقش میکند. از آنجایی که داربست ها ساختار های موقتی می باشند پس می توان آنها را به دفعات زیاد استفاده نمود.

در پروژه های مختلف نیازمند اسکافلد های متفاوتی هستیم؛ لذا این محصولات در انواع مثلثی و چکشی طراحی و تولید می شوند. البته به جز اسکافلد مثلثی و چکشی اسکافلد کاپلاک نیز دیزاین و تولید می شود. اما در این مقاله منحصراً در باب دو داربست مثلثی و چکشی و وجوه تمایز بین این دو صحبت خواهیم کرد.
برای آنکه بتوانیم تفاوت بین این دو محصول را به خوبی درک کنیم بایستی دیده شفاف‌ تری نسبت به آنها داشته باشیم. از این رو هر محصول را به طور جداگانه توضیح می دهیم.

تفاوت انواع اسکافلد | فروشگاه آهن آلات بنیامین
تفاوت انواع اسکافلد | فروشگاه آهن آلات بنیامین

آشنایی بیشتر با اسکافلد مثلثی

عموما اسکافلد مثلثی برای سازه هایی که ارتفاع زیادی دارند پیشنهاد می شود. مثلا در ساخت ساختارهایی مثل پل ها از این داربست ها کمک گرفته می شود. از مزایای آنها می‌ توان به استحکام بالا و هزینه کمتر در قیاس با سایر داربست ها اشاره نمود.
در ضمن استفاده از این اسکافلد باید این نکته را مد نظر قرار داد که این نمونه ها را تنها می‌ توان بر روی سطوح محکم و استوار اجرا نمود. در غیر اینصورت احتمال دارد بعد از پروسه بتن ریزی، پایه های آنها نشست کند. از این رو پیشنهاد می دهیم تا چنانچه نسبت به محکم بودن زمین مردد هستید به منظور پیشگیری از این اتفاق تخته های مخصوص را در قسمت زیرین پایه ها تعبیه کنید.

کاربرد داربست مثلثی

با بهره گیری از این محصولات می‌ توانید به بالاترین و یا غیر قابل دسترس ترین بخش هر سازه ای دسترسی پیدا کنید. به علاوه برای سقف های بسیار بزرگ که وزن زیادی دارند نیز بسیار مناسب هستند.

اجزای تشکیل دهنده

صفحات کفی، میل مهار مایل و افقی، پیچ تنظیم و پین های اسکافلد
وزن این داربست ها با توجه به اجزای درگیر متغیر خواهد بود. نمونه های سبک تر از لحاظ قیمتی گرانتر هستند.

نکات و مشخصات اسکافلد مثلثی

یکی از تفاوت های کلیدی بین اسکافلد مثلثی و چکشی چگونگی اجرای آنهاست. به منظور استفاده از این داربست ها لازم است از پیچ و مهره و گوه استفاده کنیم. این موضوع سبب بیشتر شدن زمان اجرای سازه خواهد شد. در حقیقت در مواقع اضطراری و زمانی که کاربر فرصت زیادی برای اجرای داربست نداشته باشد از این محصولات استفاده نمی کند.
لازم به ذکر است که لوله های تعبیه شده باید بدون کوچکترین درز و شکاف باشند. چون ممکن است در حین اجرای پروژه کج شده و خسارت جبران‌ ناپذیری را به بار آورند.
اجزا در اندازه های ۱۲۰*۱۲۰ ، ۷۵*۱۰۰ و ۵۰*۱۲۰ ساخته می شوند. طول همگی ۱۲۰ بوده و به شکل مربع های ۱۲۰*۱۲۰  اجرا می گردند.

اسکافلد مثلثی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
اسکافلد مثلثی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

 

مزایا و تمایز داربست مثلثی با چکشی

  • از مزایای این داربست ‌ها می ‌توان به این مورد اشاره نمود که با توجه به انتخاب آرایش، اعضا می توانند تا ۱۴ تن بار را متحمل شوند.
  • باز و بسته نمودن اجزای اسکافلد مثلثی به آسانی انجام می گیرد. یعنی برای این کار نیاز به کارگر های حرفه ای نیست.
  • این محصولات از لحاظ سایز، اندازه و قیمت تنوع بالایی دارند؛ پس دست کاربر برای انتخاب باز است.
  • در قیاس با داربست چکشی اشغال فضایی بیشتری دارند که این مورد یکی از ضعف‌ های این نمونه ها محسوب می شود.

حقیقت این است که استفاده از اسکافلد مثلثی در قیاس با نمونه چکشی می تواند شما را بیشتر به چالش بکشد. برای اجرای این محصولات بایستی از اجزای نگهدارنده مثل کفشک و پین و گوه کمک بگیرید. از طرفی برای محکم کردن و یا باز نمودن تجهیزات نیاز به آچار و ابزار های کمکی دارید که عملا امری زمانبر می باشد. اما در داربست چکشی چنین معضلاتی وجود ندارد. اما این موضوع به معنی ضعیف بودن این داربست ها نیست. شما باید با توجه به شرایط موجود اسکافلد را انتخاب کنید.

ساخت پل با کمک اسکافلد مثلثی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
ساخت پل با کمک اسکافلد مثلثی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

 

آشنایی بیشتر با اسکافلد چکشی (ستاره ‌ای)

اسکافلد چکشی شباهت زیادی با نمونه مشابه خود یعنی داربست‌ مثلثی دارد. شاید وجوه تمایز بین این دو تنها در برخی جزئیات عملکردی آنها باشد. اما به طور کلی از لحاظ ایفای نقش هر دو در یک سطح قرار دارند. از نظر فضاهای مورد استفاده و کاربردی نیز مشابه همدیگر هستند.
لازم به ذکر است که اتصال اجزای در این اسکافلد با کمک فشار و چکش انجام می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده

پاشنه، مهار و پین اسکافلد، مغزی، پایه جک و پیچ
اجزا به اشکال مثلث و مربع اجرا می شوند و برای پیشگیری از خطا از مکانیسم های حمایتی کمک گرفته می شود. در نهایت سازه اجرا شده می تواند وزن زیادی را متحمل شود.

کاربرد داربست چکشی

قابل تعبیه در نماهای ساختمان و عملیات های عظیم پالایشگاهی
در مواردی که سازه واجد سقف های منحنی و یا غیر مسطح است اسکافلد چکشی پیشنهادی می شود.

مزایای و تمایز داربست چکشی با مثلثی

  • سرهم بندی و باز نمودن اجزا به سهولت انجام می پذیرد و نیازی به آچار و ابزار های کمکی نخواهیم داشت.
  • از لحاظ سایزی کوچکتر از اسکافلد مثلثی هستند. جابجایی آنها به مکان اجرای عملیات به آسانی انجام می پذیرد و نیازی به افراد دوره دیده نیست.
  • در پلان هایی که مساحت زیادی دارند بدون محدودیت می توان آنها را اجرا نمود.

قیمت داربست ستاره ای

با توجه به نوع تجهیزات به کار رفته قیمت داربست ها متغیر خواهد بود. نوع متریال استفاده شده، ارتفاع و سایز ستون های عمودی و مهار های افقی قیمت نهایی را مشخص خواهد کرد.

اسکافلد چکشی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
اسکافلد چکشی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین