جک سقفی صلیب دار چیست؟

جک سقفی صلیب دار یا T شکل | فروشگاه آهن آلات بنیامین

هدف از ارائه این مطلب بررسی موارد مربوط به جک سقفی صلیب دار می باشد. در ادامه اطلاعات لازم، درباره این ابزار را به شما ارائه می دهیم.

مقدمه

قبل از تعریف جک سقفی صلیبی باید اطلاعات مختصری را درباره تاریخچه بتن در اختیار شما قرار دهیم. رومیان باستان نخستین افرادی بودند که جهت ساخت و ساز از قالب بتنی استفاده می کردند. برای مثال میتوان به گنبد پانتئون اشاره کرد. پس میتوان نتیجه گرفت که بتن از گذشته تا به امروز اصلی ترین ماده موجود در ساخت و ساز پروژه های مختلف بوده است. لازم به ذکر است امروزه برای بتن ریزی از تجهیزات متفاوتی استفاده می شود. در حال حاضر جک سقفی صلیب دار را میتوان یکی از اصلی ترین تجهیزات به کار رفته در بتن ریزی نامید.

جک سقفی صلیب دار | فروشگاه آهن آلات بنیامین
جک سقفی صلیب دار | فروشگاه آهن آلات بنیامین

جک سقفی صلیب دار یا صلیبی چیست؟

جک سقفی صلیب دار، قابلیت استفاده در سقف اکثر ساختمان ها را دارد. برای مثال میتوان از این جک برای نگهداری سقف های وافلی، تیرچه بلوکی، یونولیتی و غیره استفاده کرد. معمولا مهندسان عمران این جک را متناسب با نوع و مکان  ساختمان در حال ساخت، انتخاب می نمایند. در پروژه های ساختمان سازی برای نگه داشتن سقف ساختمان از جک های سقفی استفاده می شود. در واقع این جک ها به عنوان یک تکیه گاه عمل کرده و مانع ریزش سقف می گردند.

اصلی ترین کاربرد جک سقفی صلیبی، نگهداری سقف به طور موقت می باشد. به دلیل اینکه این محصول مزیت های زیادی دارد، در بیشتر پروژه های عمرانی مورد استفاده مهندسان عمران قرار می گیرد. سقف هایی که با قالب بتن ساخته می شوند، برای ثابت ماندن به جک های سقفی صلیب دار نیازمندند. در پروژه سقف سازی بعد از خشک شدن بتن، کارگران ساختمانی جک های سقفی را باز می کنند. معمولا جک صلیب دار را در اندازه های متفاوتی می سازند. اما عموما جک های سقفی صلیب دار سه تا پنج متر، در بین مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

جک سقفی صلیب دار ثابت | فروشگاه آهن آلات بنیامین
جک سقفی صلیب دار ثابت | فروشگاه آهن آلات بنیامین

انواع جک  سقفی صلیبی

قبل از بیان انواع جک سقفی صلیب دار بدانید که در بازار ممکن است با جک های مختلفی برخورد کنید. برای مثال میتوان از این جک ها، مدل صلیب دار، بدون صلیب، شمعی، تلسکوپی، یو شکل عراقی و غیره را نام برد. تمام موارد گفته شده، نوعی جک سقفی هستند که براساس نظر مهندسان در پروژه های ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر جک ها نام برده شده، به تنهایی چند مدل مختلف دارند. برای مثال جک سقفی صلیب دار در دو مدل ساخته و عرضه می شود. جک های صلیبی ثابت و سیار، نام مدل های مذکور می باشد.

در میان دو مدل نامبرده، جک سقفی صلیب دار ثابت فروش بیشتری دارد. این جک دارای یک رزوه پرکاربرد است. شما میتوانید به وسیله این رزوه ارتفاع جک خود را تنظیم نمایید. بزرگترین عیب این جک، ثابت بودن بخش صلیبی شکلش می باشد.  مدل بعدی جک صلیبی سیار نام دارد. این جک در بخش صلیبی خود متحرک بوده و میتواند در زوایای متفاوت بچرخد. این مدل انعطاف پذیری بیشتری نسبت به مدل قبلی یعنی جک صلیب دار ثابت، دارد.

مزایای جک های سقفی صلیب دار

شاید برای اولین بار این سوال در ذهن شما مطرح شود که مزیت جک سقفی صلیب دار چیست. در جواب این سوال باید گفت که این جک یکی از کاربردی ترین جک های سقفی موجود در بازار می باشد. این جک وزن بسیار سبکی دارد و به راحتی میتوان آن را جا به جا نمود. همچنین شما میتوانید به کمک یک رزوه کوچک، ارتفاع این جک را متناسب با نیاز خود تنظیم نمایید. مورد بعدی مربوط به مدت زمان برپایی این جک می باشد. ساختار ساده و کاربردی جک سقفی صلیبی موجب شده تا در کمترین زمان ممکن بتوانید آن را برپا کنید. این جک در برابر وزن و فشار زیاد مقاوم است. همچنین از لحاظ ایمنی، جایگاه خوبی را در میان محصولات هم رده خود کسب کرده است. آخرین مزیت این قطعه مربوط به پیش ساخته بودن آن می باشد. در واقع پیش ساخته بودن قطعات جک صلیبی، موجب کاهش عملیات اجرایی شما می شود.

جک های سقفی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
جک های سقفی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

تفاوت جک سقفی صلیب دار نو و دست دوم

جک های سقفی صلیب دار به دلیل نوع ساختار و توان مقاومت بالای خود، میتوانند مدت زیادی مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل در چند سال گذشته موضوع فروش جک های سقفی صلیبی دسته دوم، در میان مردم مطرح گردیده است. همین مطلب موجب شده این محصول به صورت دسته دوم، در بازار خرید و فروش شود. نکته اساسی این محصول توان و مقاومتش، بعد از گذشت چند سال استفاده در پروژه های مختلف می باشد. اگر در پروژه ساختمانی شما، سازه وزن بالایی داشته باشد بهتر است که از جک های سقفی صلیب دار نو استفاده کنید. زیرا این جک ها مقاومت بیشتری نسبت به مدل های کار کرده خود دارند. جک های سقفی صلیبی را در صورت بروز مشکل میتوانید تعمیر کرده و به صورت مجدد از آن ها در پروژه های ساختمانی خود استفاده نمایید.

مقدار تحمل بار جک سقفی صلیب دار

جک سقفی صلیب دار را با وزن های متفاوتی در دو گروه جک های صلیب دار سبک وزن و جک های صلیب دار سنگین وزن، تولید می کنند. هر کدام از این گروه های نامبرده دارای قطر و ابعاد متفاوتی هستند که متناسب با پروژه ساختمانی و شرایط آن مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال اگر وزن سازه مورد نظر بالا باشد نمیتوان از جک های صلیبی سبک وزن استفاده کرد. زیرا چنین جک هایی توان مقاومت در برابر وزن های بسیار بالا را ندارند. در چنین مواقعی باید از جک های صلیب دار سنگین وزن بهره ببرید. شما میتوانید با مراجعه به یک فروشگاه معتبر جک مورد نیاز خود را در ابعاد، وزن و ضخامت مد نظرتان سفارش دهید.

جک سقفی صلیب دار یا T شکل | فروشگاه آهن آلات بنیامین
جک سقفی صلیب دار یا T شکل | فروشگاه آهن آلات بنیامین

اجزای جک های سقفی صلیب دار

اجزای جک سقفی صلیب دار به ترتیب قسمت نری، مادگی و رزوه نام دارند. بخش نگهدارنده اصلی در این جک، با سه قسمت نامبرده به مهار قالب و سازه ساختمانی کمک می نمایند. بخش پایینی جک سقفی از یک لوله ساخته شده است. قطر این لوله در مدل های مختلف به صورت متفاوت می باشد ولی رایج ترین آنها قطر ۶ سانتی متری با ضخامت ۲ میلی متری می باشد. قطر بخش بالایی این جک نیز ۵ سانتی متر و ضخامتش ۵/۲ میلی متر است.

خرید جک صلیبی

برای خرید انواع جک صلیبی می توانید با واحد فروش بنیامین تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید. همچنین برای اطلاع از قیمت روز جک های صلیبی با ما در تماس باشید.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین