لوله داربستی چیست و به چه کار می آید؟

لوله داربستی چیست | فروشگاه آهن آلات بنیامین

تا به حال، یک ساختمان در حال ساخت را تماشا کرده اید؟ آیا به چگونگی ساخته شدن طبقات بالای ساختمان فکر کرده اید؟ کارگران ساختمان در حقیقت با استفاده از لوله داربست، به طبقات بالا دست پیدا می کنند. در ادامه مطلب به طور دقیق به سوال لوله داربستی چیست، پاسخ خواهیم داد.

برای پاسخ به سوال لوله داربستی چیست ، می توان گفت که از آن ها به عنوان یک پشتیبان خارج از ساختمان های در دست ساخت یاد می کنند. با بالا رفتن از آن ها، بر روی تخته های مخصوص می ایستند و به قسمت های بالایی ساختمان دست پیدا می کنند. این داربست ها اغلب با توجه به نیاز ساختمان، در طول های متفاوتی عرضه می شوند و به وسیله کوپلر ها (نوعی اتصال برای داربست ها) به یکدیگر متصل خواهند شد تا محکم باشند و در میان کار خطری برای حرکت کارگران ساختمان ایجاد نکنند.

 

چند نوع لوله داربستی داریم؟

چند نوع لوله داربستی داریم؟ | فروشگاه آهن آلات بنیامین
چند نوع لوله داربستی داریم؟ | فروشگاه آهن آلات بنیامین

در ادامه بررسی سوال لوله داربستی چیست ، لازم است با انواع آن نیز آشنا شوید. لوله های داربستی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند.

  • استاندارد Standard: لوله های استاندارد اغلب به صورت عمودی قرار می گیرند و نقش تکیه گاه لوله های دیگر را بر عهده دارند.
  • لجرز ledgers: برای ایجاد پشتیبانی جانبی، لجر ها را به صورت افقی و در میان لوله های استاندارد مورد استفاده قرار می دهند.
  • ترنسامtransoms: لوله های ترنسام از نمونه های دیگر کوچک تر هستند و به صورت عمود بر لوله های لجر قرار می گیرند تا ثبات خوبی را برای سازه ایجاد کنند و همچنین سطح مناسبی را برای قرار گیری تخته ای که در اوایل مقاله ذکر کردیم، تشکیل دهند.

برای پاسخ به سوال لوله داربستی چیست ، لازم به ذکر است که همه موارد ذکر شده توسط کوپلر ها به یکدیگر متصل می شوند و در اندازه های متفاوتی نیز وجود دارند که لازم است با توجه به سازه مورد نظر، متناسب ترین نمونه ها را انتخاب کنید.

 

موادی که برای ساخت لوله های داربستی استفاده می شوند

موادی که برای ساخت لوله های داربستی استفاده می شوند | فروشگاه آهن آلات بنیامین
موادی که برای ساخت لوله های داربستی استفاده می شوند | فروشگاه آهن آلات بنیامین

در ادامه پاسخ به سوال لوله داربستی چیست ، لازم به ذکر است که اغلب از فلزاتی با دوام بالا مانند فولاد و فلزات سبک مانند آلومینیوم در ساخت آن ها بهره می برند که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند.

  • لوله های آلومینیومی: این مدل ها بسیار سبک هستند و جا به جایی ساده ای دارند؛ اما نمی توانند وزن زیادی را تحمل کنند.
  • لوله های فولادی: این نمونه از وزن بیشتری نسبت به آلومینیوم برخوردار است، در نتیجه حمل و جا به جایی آن نیز دشوار تر است. اما نکته مثبتش اینجاست که قادر به تحمل وزن بسیار زیادی است.

اگر چه لازم به ذکر است که لوله های کامپوزیت نیز در برخی از لوله های داربستی نقش موثری دارند؛ اما به دلیل قیمت بالا، کم تر از لوله های فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب با یک طول ثابت (حدود ۶.۳ متر) فروخته می شوند و سپس با توجه به نیاز شما برش داده و کوتاه تر می شوند.

از آن جایی که لوله داربستی فولادی امروزه کاربرد بسیاری دارد و نسبت به نمونه های دیگر، بیش تر مورد استفاده قرار می گیرد، در ادامه مطلب آن ها را به طور دقیق تر برای پاسخ به سوال لوله داربستی چیست، بررسی خواهیم کرد.

داربست فلزی چندین سال است که برای ساخت ساختمان های نسبتا بلند، مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا بسیار محکم‌ است و در مقابل حرارت آتش مقاومت بالایی دارد. از آن جایی که امنیت کارگران از هر چیزی مهم تر است، لازم است داربستی با دوام را برای ساخت ساختمان مورد استفاده قرار دهیم. در ادامه پاسخ به سوال لوله داربستی چیست ، باید ذکر کنیم که نمونه های فولادی با استفاده از فولاد گالوانیزه گرم ساخته شده اند و به دلیل نصب بسیار ساده آن ها، در میان ساختمان سازان بسیار مشهور هستند.

انواع داربست های فولادی

انواع داربست فولادی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
انواع داربست فولادی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
  1. داربست پایه دار

همانطور که از نامش مشخص است، این نمونه دارای پایه هایی به شکل نردبان محرک است. زمانی که لوله های افقی را به دو پایه شیب دار متصل می کنیم، شاهد به وجود آمدن این نمونه خواهیم بود.

  • کاربرد: اغلب به وسیله نقاش های ساختمان، گچ بران و آجر کاران برای انجام کارهای زیبایی و نهایی ساختمان استفاده می شوند. تنها در ۵ متر در دسترس هستند و ثبات آن ها بر روی زمین، امنیت مورد نیاز شما را تامین می کند.
  1. داربست تک

این مدل جزء اساسی ترین لوازم برای ساختن یک ساختمان زیبا و با دوام است. این داربست از اتصال یک داربست استاندارد، یک داربست لجر و یک داربست ترنسام ساخته شده است که با استحکام بالا به دیوار ساختمان متصل می شود.

اگر برای تان سوال پیش آمده است که لوله داربستی چیست ، باید گفت که لوله های استاندارد حدود ۲ تا ۲.۵ متر هستند و به صورت عمودی در زمین فرو می روند. لوله های لجر به صورت افقی و در طول ۱.۲ تا ۱.۵ متر هستند و در نهایت ترنسام ها به داخل شکاف موجود بر روی دیوار، به قسمت انتهایی لجر ها متصل می شوند. طول آن ها نیز حدود ۱.۲ تا ۱.۵ متر است.

  1. داربست دوبل یا دو تایی

در ادامه پاسخ به سوال لوله داربستی چیست، لازم به ذکر است که همانطور که از نام این داربست مشخص است، دو ردیف دارد. این دو ردیف به طور جداگانه بر روی زمین نصب خواهند شد.

  • کاربرد: اغلب برای کار های سنگین مانند سنگ کاری و ایجاد سوراخ بر روی سنگ ها و… مورد استفاده قرار می گیرند؛ زیرا بسیار با دوام هستند و پشتیبانی بهتری را نسبت به دو نمونه قبلی ارائه خواهند داد.
  1. داربست معلق

داربست معلق | فروشگاه آهن آلات بنیامین
داربست معلق | فروشگاه آهن آلات بنیامین

اگر برای تان سوال پیش آمده است که لوله داربستی چیست ، لازم است به نمونه های معلق نیز توجه کنید. اغلب مردم این لوله ها را به عنوان داربست در نظر نمی گیرند؛ زیرا به زمین متصل نمی شوند و متحرک هستند. اما به هر حال، برای جا به جایی کارگران و وسایل مورد استفاده آن ها به کار گرفته می شوند؛ در نتیجه نوعی داربست هستند. این داربست در واقع نوعی سکو است که به وسیله سیستم های کابلی، از دیوار های ساختمان معلق است و ارتفاع حرکت آن نیز به طول ساختمان بستگی دارد.

  • کاربرد: اغلب برای تعمیرات و نقاشی و کار های مهم برای حفظ کیفیت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین