پلی وود یا قالب چوبی بتن چیست؟

پلی وود چیست؟ | فروشگاه آهن آلات بنیامین

کاربرد قالب بتن پلی وود در صنعت ساخت و ساز و بهترین مرجع برای خرید آن

هر بار که به یک شهر جدید سفر می‌کنید، خواهید دید که بخش زیادی از آثار باستانی مربوط به بناها و ساختمان‌های به جا مانده از سال‌ها دور هستند و سالیانه توریست‌های بسیاری را از سرتاسر دنیا به خود جذب می‌کنند. همین مسئله گواه این مدعاست که صنعت ساخت و ساز این روزها بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد. در هر زمینی که قابلیت سکونت وجود داشته باشد، ساختمان‌هایی ساخته می‌شوند تا نیاز روزافزون انسان به سرپناه را پاسخ دهند. همین مسئله است که سبب پیشرفت قابل توجه ساختمان‌سازی شده و دائماً هم ویژگی‌های خاص و جدیدی را به آن می‌افزاید. به عنوان مثال می‌بینیم که این روزها ساخت و ساز به واسطه ابزارها و تجهیزات مدرن، تسهیل شده و بسیاری از کارهای طاقت‌فرسا که پیش‌تر با مشقت بسیار انجام می‌شدند، حالا به راحتی و با کمترین زحمت انجام می‌شوند. از سوی دیگر، مصالح جدیدی ابداع شده‌اند که بر کیفیت ساختمان‌سازی افزوده‌اند. در این مقاله قصد داریم به بتن و قالب چوبی بتن بپردازیم. برای آشنایی با این دو مورد مهم در فرایند ساخت و ساز، همراه ما بمانید.

قالب بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر چه تاریخچه استفاده از بتن به سال‌ها پیش از میلاد باز می‌گردد، اما استفاده از آن در ساخت و ساز معمول به خصوص در کشور ما، قدمت زیادی ندارد. بتن در واقع ترکیبی از شن و ماسه، سیمان پرتلند و آب است که مخلوط مقاومی را به وجود می‌آورد. سازه‌های بتنی این روزها بخش عمده سازه‌ها را شامل می‌شوند و این ماده کاربردی، در بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر یک از خانه‌های ما حداقل در بخشی از روند ساخت، از بتن استفاده شده و همین است که چنین استحکامی را به آن‌ها می‌بخشد.‌ در واقع، اصلی‌ترین ویژگی بتن که باعث کاربرد گسترده آن شده، استحکام فوق‌العاده آن است. حال قالب بتن به سبب استفاده گسترده از بتن، به یکی از کاربردی‌ترین ابزارها در ساختمان‌سازی تبدیل شده که تقریباً در تمام پروژه‌ها دیده می‌شود. آیا می‌دانید قالب بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

مصالحی مثل بتن که در ابتدا حالت نیمه جامد دارند، برای آن که به فرم دلخواه تبدیل شوند، نیاز به قالبی دارند که به آن‌ها شکل دهد. قالب بتن در واقع چهارچوبی است که برای فرم‌دهی به بتن استفاده می‌شود. البته وظیفه قالب بتن تنها فرم دهی نیست؛ بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد. در حقیقت قالب چوبی بتن یا هر نوع قالب دیگر، برای پشتیبانی از بتن خیس و حمایت تا زمان خشک شدن استفاده می‌شود. به این ترتیب قالب سبب می‌شود تا بتن در همان فرم مطلوب، استحکام کافی را به دست آورد. در این حالت کیفیت بتن ساخته شده و در نهایت کیفیت سازه، افزایش پیدا می‌کند. مزایای استفاده از قالب بتن را در ادامه بررسی کرده‌ایم:

  • قالب بندی سبب افزایش کیفیت بتن و کارایی هر چه بیشتر آن خواهد شد.
  • قالب بتن فرم کلی بتن را منظم شکل می‌دهد.
  • بتن به کمک قالب بتن تراز می‌شود.
  • قالب می‌تواند از نشت شیره بتن جلوگیری کند.
  • قالب بندی صحیح از تخلخل بتن جلوگیری خواهد کرد.
  • تنش‌های مکانیکی به واسطه قالب از سطح بتن برداشته خواهند شد.
پلی وود | فروشگاه آهن آلات بنیامین
پلی وود | فروشگاه آهن آلات بنیامین

انواع قالب بتن را بشناسید.

به سبب مزایایی که در قسمت قبل بیان شدند، در گذر زمان قالب‌های مختلفی ابداع شدند که هر یک از آن‌ها به سبب ویژگی‌های خاص خود برای مدتی مورد توجه قرار گرفتند. با این حال مزایای برخی از آن‌ها در مقایسه با انواع دیگر، سبب تداوم و ماندگاری آن‌ها در بازار مصرفی شد. به عنوان مثال دو مورد از انواع قالب بتن که به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، قالب فلزی و قالب چوبی بتن هستند.  اگر چه به غیر از این دو نوع، قالب‌های پلاستیکی و حتی قالب‌های پارچه‌ای نیز وجود دارند، اما قالب چوبی بتن و قالب فلزی کاربر گسترده‌ای دارند و به فراوانی استفاده می‌شوند.

قالب‌های فلزی مزایای متعددی دارند؛ به عنوان مثال استحکام و دوام آن‌ها سبب می‌شود تا بتوان برای چندین و چند پروژه ساختمانی از آن‌ها استفاده کرد. جالب است بدانید قالب فلزی باکیفیت را می‌توان در چندصد پروژه به کار گرفت؛ بدون آن که از کیفیت قالب‌ها کاسته شده باشد. به همین خاطر است که در اغلب پروژه‌های ساختمانی بزرگ و یا پروژه‌هایی که به طور مستمر ادامه دارند، از این قالب‌ها استفاده می‌شود. با این حال قیمت بالای قالب‌های فلزی سبب شده تا گزینه دیگری نیز برای انتخاب پررنگ شود. قالب چوبی بتن یا همان پلی وود، یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید برای خرید قالب بتن داشته باشید. در ادامه شما را با قالب چوبی بتن و جزئیات آن آشنا خواهیم کرد.

قالب چوبی بتن و ویژگی‌های آن

قالب چوبی بتن یکی از انواع رایج قالب‌هاست که از سال‌ها قبل مورد استفاده قرار می‌گرفت. این قالب‌ها بیش از هرچیز به سبب وزن کم و قیمت مناسب مورد استفاده قرار می‌گرفتند و هنوز هم این ویژگی‌ها، از جمله مزایای بارز آن‌ها هستند. کیفیت و نوع قالب چوبی بتن تا حدود زیادی به نوع چوب به کار رفته در آن بستگی دارد. باید گفت که باکیفیت‌ترین قالب‌های چوبی از چوب‌های وارداتی روسیه و فنلاند ساخته می‌شوند. این چوب‌ها که به چوب «روسی» معروف‌اند، این روزها قیمت بسیار بالایی دارند و از این رو، چوب‌های دیگری جایگزین آن‌ها شده‌اند. در حال حاضر قالب‌های چوبی از دو نوع چوب ساخته می‌شوند:

  • چوب درختانی که برگ سوزنی دارند؛ مانند کاج و سرو
  • چوب درختانی که برگ پهن دارند؛ مانند چنار، صنوبر و افرا

چوب درختانی با برگ‌های سوزنی به طور کلی برای ساخت قالب چوبی بتن مناسب‌تر است؛ اما از انواع چوب‌های مختلف برای این منظور استفاده می‌شود. نکته مهم این است ک این چوب‌ها را نمی‌توان به صورت خام برای ساخت قالب چوبی استفاده کرد؛ بلکه باید با پوششی از مواد شیمیایی مختلف، طول عمر و مقاومت چوب را افزایش داد. کروئوزوت، تانتالیت و نفت کوره از جمله مواد شیمیایی هستند که برای این کار استفاده می‌شوند. از سوی دیگر می‌توان انواع دیگری از چوب ها را نیز در ساخت قالب چوبی بتن به کار برد؛ از جمله:

  • تخته‌های چند لایه که از به هم چسبیدن لایه‌های نازک چوب تولید می‌شوند و در حال حاضر بهترین انتخاب برای ساخت قالب چوبی هستند.
  • نئوپان که از تحت فشار قرار گرفتن خرده‌ها و ضایعات چوب تولید می‌شود.
  • فیبر که از خرده‌های چوب تولید شده و مقاومت کمتری نسبت به سایر انواع قالب بتن دارد.
قالب چوبی بتن چیست؟ | فروشگاه آهن آلات بنیامین
قالب چوبی بتن چیست؟ | فروشگاه آهن آلات بنیامین

انواع قالب بندی چوبی

قالب‌بندی چوبی نیز همچون هر نوع قالب بندی دیگر انواع مختلفی دارد که برای قسمت‌های گوناگون سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر یک از انواع قالب‌بندی چوبی بسته به کاربرد و کارایی، روش ساخت متفاوتی نیز خواهند داشت. چند مورد از انواع قالب بندی چوبی را در ادامه‌ شرح داده‌ایم:

  • قالب فوندانسیون یا قالب پایه برای پی ساختمان استفاده می‌شود و انتخاب قالب‌های باکیفیت برای این بخش بسیار مهم است. از آن جا که پی ساختمان وزن کل سازه را تحمل می‌کند، ایمنی این قسمت بسیار مهم است.
  • قالب تیر برای استحکام بخشی هر چه بیشتر در ساختمان استفاده می‌شود. تیرهای اصلی از ساختمان به خوبی محافظت می‌کنند.
  • قالب سقف نیز باید با دقت فراوان به کار گرفته شده و توسط پایه‌هایی مثل شمع، پشتیبانی شود.
  • قالب ستون اگر به درستی انتخاب و نصب نشود، استحکام سازه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ضخامت چوب مورد استفاده در قالب ستون معمولا ۲-۲.۵ سانتی متر است.

مزایا و معایب قالب چوبی بتن

قالب بندی چوبی نسبت به سایر انواع قالب‌بندی مزایا و معایبی دارد که پیش از خریداری آن می‌بایست این موارد را در نظر داشته باشید.‌ ابتدا به مزایای این نوع قالب می‌پردازیم:

  • یکی از مهم‌ترین مزایای قالب چوبی، قیمت مقرون به صرفه آن است. قالب چوبی در مقایسه با قالب فولادی به مراتب ارزان‌تر است.
  • در پروژه‌های عمرانی کوچک استفاده از قالب چوبی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • قالب چوبی به آسانی جابه‌جا می‌شود که این مسئله به خاطر وزن سبک آن است.
  • قالب‌های چوبی را می‌توان به آسانی نصب کرد. در واقع برخلاف قالب‌های فولادی این نوع به خاطر وزن سبک خود، به آسانی نصب می‌شود.

در کنار مزایای گفته شده، قالب چوبی معایبی نیز دارد که لازم است از آن‌ها نیز آگاه باشید:

  • قالب چوبی دوام کمتری نسبت به قالب‌های فولادی دارد. به همین خاطر است که گفته می‌شود صرفه اقتصادی این نوع قالب، برای پروژه‌های کوچک است.اگر بخواهید در پروژه‌های بزرگ‌تر از قالب چوبی استفاده کنید، پس از مدتی قالب‌ها دچار فرسایش خواهند شد و مجبور به تعویض آن‌ها می‌شوید.
  • قالب‌های چوبی نسبت به رطوبت حساسیت بالایی دارند و اغلب زود پوسیده می‌شوند.
  • هنگام نصب این قالب‌ها باید مراقب لبه‌ها باشید تا دچار آسیب نشوند.

نکات مهم در انتخاب قالب چوبی

برای آن که بهترین قالب چوبی بتن را برای پروژه‌های خود انتخاب نمایید، لازم است به برخی ویژگی‌های قالب چوبی توجه کنید. رعایت این نکات در روند پیشرفت پروژه شما تأثیر خواهند داشت و بیش از هر چیز، سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از هزینه مجدد خواهند شد. در ادامه مهم‌ترین نکات در خرید قالب چوبی بتن را بررسی خواهیم کرد:

  • یکی از ویژگی‌های قالب چوبی ایمنی و همچنین قابل حمل بودن آن است. در حقیقت سبکی قالب چوبی یکی از مزایای آن به حساب می‌آید؛ بنابراین قالب چوبی نباید به قدری سنگین باشد که امکان جابه‌جا کردن آسان آن وجود نداشته باشد.
  • توجه داشته باشید که سطح داخلی قالب باید مسطح و صیقلی باشد. در غیر این صورت، بتن تراز نخواهد بود و همین مسئله از کیفیت بتن می‌کاهد.
  • قالب چوبی بتن به سبب نوع متریال به کار رفته، می‌بایست به خوبی با مواد شیمیایی پوشانده شود تا در برابر شرایط محیطی دوام بالایی داشته باشد. چنان چه این کار به درستی انجام نشود، قالب چوبی در نهایت دوام کمی خواهد داشت و در برابر شرایط ناملایم جوی، مقاومت خود را از دست خواهد داد.
  • برای خرید قالب چوبی باید به نوع کاربرد آن توجه داشته باشید. قالب تیر، فونداسیون، ستون و … تفاوت‌هایی با هم دارند که باید هنگام خرید، لحاظ شوند.
  • ابعاد قالب را نیز می‌بایست در هنگام سفارش قالب چؤبی در نظر داشته باشید.
  • میزان تحمل بار را در قالب‌های چوبی بسنجید و بیش از توان آن‌ها، فشار اعمال ننمایید.
قالب چوبی بتن | فروشگاه آهن آلات بنیامین
قالب چوبی بتن | فروشگاه آهن آلات بنیامین

 قالب پلی وود چیست و چه تفاوتی با قالب چوبی دارد؟

پلی وود یکی از متریال‌های دیگری است که اغلب در دسته قالب‌های چوبی قرار می‌گیرد؛ اما تفاوت‌های زیادی در میان آن‌ها دیده می‌شود. پلی وود در حقیقت ترکیبی از خرده‌های چوب و پلاستیک است که برای ساخت قالب بتن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، «پلای وود» اصطلاحی است که برای تخته‌های چند لایه به کار برده می‌شود. با این حال پلای وود نیز همان پلی وود خوانده می‌شود. هر دوی این قالب‌ها به وفور در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان از آن‌ها بسته به نوع پروژه استفاده کرد. قالب پلی وود نیز مزایای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به وزن کم و مقاومت بالا اشاره کرد.

آیا خرید قالب چوبی بتن به صرفه است؟

همان طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، قالب چوبی بتن در مقایسه با قالب فولادی استحکام و مقاومت کمتری دارد. به همین خاطر نمی‌توان از آن در پروژه‌های متعدد ساخت و ساز استفاده کرد. به طور میانگین از قالب‌های چوبی می‌توان در ۱۰ پروژه استفاده کرد که این، در مقایسه با بیش از ۱۰۰۰ پروژه قالب‌های فلزی بسیار کم است. از سوی دیگر قیمت قالب چوبی بتن و پلی وود بسیار کمتر از قالب فلزی است. به همین خاطر اگر برای پروژه‌‌های گسترده و عظیم قالب چوبی را انتخاب می‌کنید، بهتر است تجدید نظر کنید؛ چرا که پس از مدتی مجبور به خرید مجدد قالب خواهید شد. در پروژه‌های ساختمانی کوچک قالب چوبی یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. بنابراین به صرفه بودن یا نبودن قالب چوبی بتن یا پلی وود به پروژه ساختمانی بستگی دارد.

کلام آخر

در نهایت باید گفت خرید قالب بتن از مرجع معتبر یکی از مواردی است که باید حتماً مد نظر قرار دهید. مراجع معتبر، محصولات خود را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت ارائه می‌کنند؛ به همین خاطر می‌توانید با خیال راحت، تجهیزات مورد نظر خود را خریداری کنید. توجه داشته باشید که قالب بتن یکی از مواردی است که به شرط انتخاب درست، می‌تواند هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین لازم است بهترین نوع قالب بتن را برای پروژه‌های خود انتخاب کنید.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین