پین و گوه چیست؟ + بررسی کاربرد پین و گوه

پین و گوه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

پین و گوه ابزاری بسیار کاربردی در ساختمان سازی و قالب بندی می باشد. در این مطلب شما را با کاربرد پین و گوه و انواع آن آشنا خواهیم کرد.

پین و گوه و انواع کاربرد آن

یک ابزار مثلثی شکل و بسیار ساده است. برای ایجاد شکاف در جسم و یا نگهداشتن دو جسم استفاده می شود. پین و گوه دارای نوک تیزی است و با نیرو وارد کردن به آن به داخل جسمی فرو می رود. پین و گوه در نجاری نقش بسیار مهمی دارد و برای چسباندن دو قطعه به یکدیگر می توان از آن استفاده کرد. برای قالب بندی بتن ها و نگهداری دو قالب فلزی می توانیم از پین و گوه استفاده کنیم. در واقع پین و گوه نقش بسیار زیادی در نگهداری از اجسام دارد. پین و گوه ها به خاطر ویژگی که دارند از دیگر ابزارها برتر هستند. مقاومت پین و گوه یکی از ویژگی های اصلی آن است. باز شدن و جدا کردن پین و گوه ها بسیار راحت تر از بقیه ای ابزار ها است.

کاربرد پین و گوه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
کاربرد پین و گوه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

پین و گوه چیست؟

پیش از بررسی کاربرد پین و گوه، بیایید کمی بیشتر با آن آشنا شویم. پین و گوه ابزاری است که ما می توانیم با کمک آن اجسام را محکم به هم بچسبانیم و از افتادن آنها جلوگیری می کند. همچنین به راحتی می توان آن را باز و بسته کرد. همان طور که پیش تر گفتیم، پین و گوه ها نقش اساسی در صنعت ساختمان سازی (اغلب برای قالب بتن ساختمان) و نجاری دارند. پین و گوه ها این امکان را به ما می دهند که بتوانیم جسم خاصی را محکم کنیم، طوری که پایداری اش زیاد شود. پین و گوه با استفاده از دستگاه پرس تولید می شود و مقاومت بسیاری دارد. همچنین یکی از مهم ترین تجهیزات در قالب بندی بتنی به حساب می آید.

نحوه کارکرد

تا اینجا فهمیدیم که پین و گوه چیست و در این قسمت نحوه کار آن را بررسی می کنیم. پین و گوه جزو ابزارهای پرکاربردی در صنعت ساختمان هستند که کارها را برای ما بسیار آسان تر می کنند. وقتی ما به آن نیرو وارد می کنیم، پین و گوه شروع به کار کردن می کند. از آنجایی که کار پین و گوه نگهداری از دو جسم است به چسباندن آنها به یکدیگر کمک می کند.

گوه از دو صفحه شیب دار درست شده است که ابتدا و انتهای آنها به ترتیب نازک و ضخیم است. ابزاری که با کمک پین و گوه می تواند ۲ جسم را به هم وصل کند، چکش است. هر چقدر محکم تر کوبیده شود، قدرت پایداری قالب ها بیشتر می شود و هر چه ضخامت زیاد تری داشته باشد، اتصال محکم تری بین پانل ها ایجاد می شود.

پین و گوه به دلیل اتصال محکم پانل ها از نشتی بتن در هنگام بتن ریزی جلوگیری می کند‌. به خاطر کوچک بودن سایز پین و گوه، در یک پروژه تعداد زیادی پین و گوه مورد نیاز است‌. در میلیون ها سال قبل گوه ها وجود داشته اند. انسان های اولیه از گوه ها در شکار، بریدن اجسام و … استفاده می کردند. گوه نیرو وارد شده به خود را به دو جهت انتقال می دهد.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد کاربرد پین و گوه آشنا شویم.

انواع پین و گوه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
انواع پین و گوه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

کاربرد پین و گوه

همان طور که در بخش قبل مطرح کردیم، پین و گوه در صنعت چوب و نجاری کاربردهای بسیاری دارد. دومین کاربرد پین و گوه، بکارگیری آن در قالب های پانل بتن و اتصال آنها به یکدیگر می باشد. پین و گوه ها با ضخامت های مختلف تولید می شوند. معمولا ضخامت ورق ۴ میلی متر است ولی با  ضخامت ۳ و ۵ میلی متر هم تولید می شود. وزن تخمین زده شده حدود ۱۱۰ گرم و طول آن ۹/۵ سانتی متر است. برخی از کاربرد های پین و گوه عبارت اند از: خرد کردن، تقسیم اجسام، محکم کردن اجسام و یا نگهداری و چسباندن اجسام به هم دیگر. پین و گوه کاربرد های گوناگونی دارد که در این بخش ما تعدادی از آنها را نام بردیم. باید توجه داشته باشیم که پین و گوه نقش موثری در زندگی امروزه ما انسان ها دارند. برای اتصال چند قالب فلزی به یکدیگر و یک قالب بزرگ چند روش وجود دارد که پرکاربردترین آن بکارگیری پین و گوه می باشد.

انواع پین و گوه

پین گوه ها را در دو گروه نر و ماده و قورباغه ای دسته بندی می کنند. پین و گوه های نر و ماده معمولا از ورق های ۳، ۴، ۵ میلی متر تهیه و توزیع می گردند. پین و گوه قورباغه ای از جنس چدن و فولاد می باشد. اگر قصد داشته باشیم انواع پین و گوه را بیان کنیم باید به ضخامتش نیز توجه داشته باشیم. ابعاد قالب یکی از مهم ترین عامل برای برگزیدن این ابزار است. باید قبل از خرید به ابعاد آن هم توجه بسیاری داشته باشیم. حدودا در هر متر ۱۶ عدد پین و گوه استفاده می شود. در هر کیسه حدود ۵۰۰ عدد نر (پین) و ۵۰۰ عدد ماده (گوه) می باشد. با توجه به حجم پروژه و تعداد پین و گوه در هر بسته، به صورت تخمینی می توانیم پیش بینی کنیم که چه تعداد از آن باید خریداری شود.

نصب پین و گوه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
نصب پین و گوه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

چند نکته درباره پین و گوه

در این بخش قصد داریم که نکاتی را در مورد کاربرد پین و گوه برای شما بیان کنیم. با ریخته شدن بتن در قالب ها  فشار زیادی به وجود می آید. این فشار باعث باز شدن و خارج شدن شیره بتن می شود. برای همین از پین و گوه برای جفت کردن پانل های فلزی استفاده می کنند.

در واقع پین و گوه، پایداری بتن ها را زیاد تر خواهند کرد. پین و گوه معمولا یک دسته دارند. مثالی برای درک بهتر شما می زنیم: برای این که سیبی را با چاقو برش بزنیم از لبه تیز چاقو استفاده می کنیم. با این کار بسیار آسان تر می توانیم آن را برش بزنیم. اما اگر با پشت چاقو سیب را برش بزنیم، کار را برای ما دشوار تر می‌کند. در نتیجه لبه تیز آن ماشین ساده ای است که به آن گوه می گویند. ماشین های پیچیده معمولا از به هم پیوستن چندین ماشین ساده به وجود می آید. پس گوه هم به عنوان ماشین ساده از اجزای پیچیده زیادی تشکیل شده است.

سخن آخر

پین و گوه با اینکه ابزاری بسیار ساده و کوچک می باشد اما از نظر کارایی و دوام جزو ابزارهای مهم در زمینه ساختمان سازی به شمار می آیند. در این مطلب تلاش کردیم شما را این ابزار و انواع آن و کاربرد پین و گوه آشنا کنیم. امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سایر ابزارهای صنعت ساختمان سازی، به وبلاگ فروشگاه آهن آلات بنیامین مراجعه کنید.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین