آنچه باید از کاربرد اسپیسر میلگرد بدانید!

کاربرد انواع اسپیسر | فروشگاه آهن آلات بنیامین

اسپیسرها دارای انواع مختلفی هستند. بنابراین کاربرد اسپیسر میلگرد بر اساس سایز و اندازه، جهت مکان‌های مختلف تعیین می‌گردد.

کاربرد اسپیسر میلگرد

اسپیسرها به عنوان جدا کننده میلگرد از بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طوری‌که کاربرد اسپیسر میلگرد هنگام بتن ریزی بسیار واضح و مشخص می‌باشد. اسپیسرها سبب می‌شوند میلگردها دور از رطوبت قرار گیرند و دچار زنگ زدگی و خوردگی نشوند. گاهی اجرای نادرست و اشتباه بتن ریزی سبب جابجایی میلگردها می‌شود. به همین دلیل قرار دادن اسپیسرها مانع از جابجایی میلگردها می‌شود.

کاربرد اسپیسر میلگرد | فروشگاه آهن آلات بنیامین
کاربرد اسپیسر میلگرد | فروشگاه آهن آلات بنیامین

مزایای استفاده از اسپیسر میلگرد

نه تنها کاربرد اسپیسر میلگرد از اهمیت زیادی برخوردار است، بلکه استفاده از این محصول با مزایای فراوانی روبرو است.

  • استفاده از اسپیسر میلگرد سبب افزایش استاندارد کار می‌گردد.
  • این محصول از قیمت ارزانی برخوردار است.
  • اسپیسرها از وزن کمی برخوردار هستند به همین دلیل حمل و نقل و جابجایی آن بسیار راحت می‌باشد.
  • بکارگیری اسپیسر سبب حفظ یکپارچگی بتن می‌گردد.
  • استفاده از اسپیسرها سبب می‌شود سرعت قرار دادن میلگردها افزایش یابد و کار در مدت زمان کوتاه‌تری به اتمام برسد.
  • اسپیسرها نقش زیادی در ایجاد فاصله بین بتن و میلگردها ایفا می‌کنند همین امر مانع از خوردگی آرماتورها می‌شود.
  • جهت قرار دادن میلگردها و بستن آن‌ها نیاز به نیروی کار کمتری می‌باشد.

کاربرد اسپیسر میلگرد بر اساس انواع آن

اسپیسر میلگرد دارای انواع گوناگونی است. که بر اساس روش استفاده، جنس، مدل و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسپیسر پلاستیکی، اسپیسر فلزی و اسپیسر بتنی از جمله اسپیسر های میلگرد هستند که بر اساس نوع پروژه، مدل سازه و… از آن‌ها استفاده می‌شود.

اسپیسر پلاستیکی

تنوع در اسپیسر پلاستیکی بسیار زیاد است. این نگه‌دارنده کاملا در دسترس می‌باشد و از قیمت ارزانی نیز برخوردار است. چنان‌چه می‌خواهید سرعت اجرای کار بسیار بالا باشد، اسپیسر پلاستیکی گزینه بسیار مناسبی است. مزایای و کاربرد اسپیسر میلگرد ( پلاستیکی ) سبب شده است، این محصول طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد.

کاربرد اسپیسر | فروشگاه آهن آلات بنیامین
کاربرد اسپیسر | فروشگاه آهن آلات بنیامین

اسپیسر فلزی

اسپیسرهای فلزی جهت سازه‌های سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول ممکن است در اثر سرما و گرمای زیاد دچار انقباض یا انبساط گردد. همین امر سبب جابجایی میلگردها می‌شود. بنابراین لازم است برای رفع این مشکل استحکام فلز تقویت شود.

اسپیسر بتنی

ساخت و تولید اسپیسرهای بتنی به وسیله بتن صورت می‌گیرد. بنابراین این نوع اسپیسر از وزن بالا و اندازه بزرگتری برخوردار است. ساخت این محصول نسبت به سایر محصولات مشابه همچون اسپیسر پلاستیکی و اسپیسر فلزی نیاز به زمان بیشتری دارد زیرا تولید اسپیسر بتنی پیچیده است. اسپیسرهای بتنی نسبت به سایر اسپیسرها از تنوع کمی برخوردار هستند. از مهمترین مزایای اسپیسر بتنی می‌توان به ایجاد یکپارچگی و سازگاری آن با بتن اشاره کرد.

کاربرد اسپیسر میلگرد بر اساس قسمت‌های مختلف ساختمان

تحقیقات نشان می‌دهد در هر سازه قسمت‌های مختلفی نیاز به بتن ریزی و استفاده از میلگرد دارند. بنابراین با توجه به قسمت‌ها و محل‌هایی که لازم است از اسپیسر استفاده شود، این محصول به دسته بندی مختلفی نیز تقسیم می‌گردد. از جمله اسپیسرهای ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدل های اسپیسر | فروشگاه آهن آلات بنیامین
مدل های اسپیسر | فروشگاه آهن آلات بنیامین

اسپیسر دیواری ( عمودی )

این نوع اسپیسر قابل استفاده در منبع آب، بتن ریزی استخر، ساخت دال بتنی و… می‌باشد. تنوع در مدل‌های مختلف اسپیسرهای دیواری مشاهده می‌شود. به طوری‌که این محصول جهت زیرگذر، ساخت پل هوایی، ساخت سد و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسپیسر ستون

اسپیسرهای ستونی دارای طرح‌های مختلفی می‌باشد. این نوع اسپیسر قابل بکارگیری در ستون‌های روگذر و زیرگذر، لوله‌های سیمانی بزرگ، ستون‌های بزرگ، ستون‌های ساختمان و… می‌باشد. اسپیسرهای ستونی شباهت زیادی به اسپیسرهای عمودی یا دیواری دارند.

اسپیسر سقفی

اسپیسرهای سقفی قابلیت آن را دارند که میلگردها را هم در پایین هم در بالا به طور آویزان نگه دارند. این نوع اسپیسر نقش مهمی در بتن ریزی ساختمان ایفا می‌کند. بنابراین باید اسپیسرهای سقفی مرغوب و باکیفیت جهت این امر خریداری شوند.

اسپیسر فونداسیون

این نوع اسپیسر بر اساس جای قرار گرفتن میلگرد و نوع فونداسیون به صورت عمودی و یا به صورت سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی مواقع شما می‌توانید اسپیسرهای ستونی و سقفی را جایگزین اسپیسرهای فونداسیون کنید.

اسپیسر میلگرد | فروشگاه آهن آلات بنیامین
اسپیسر میلگرد | فروشگاه آهن آلات بنیامین

کاربرد اسپیسر میلگرد بر اساس سایز و اندازه

پوشش و حجم بتن رابطه مستقیمی با سایز و اندازه اسپیسر دارد. اسپیسرها در اندازه‌های سه، پنج، هفت سانتی‌متری و… تولید و به بازار ارائه می‌شوند.

اسپیسر سه سانتی‌متری

اسپیسر ۳ سانتی‌متری جهت ستون، استخر بتنی، بتن ریزی دیوار نازک، پروژه‌ها و سازه‌هایی با مقدار بتن کم و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسپیسر برای ایجاد یک فاصله سه سانتی‌متری بین پوشش بتن و آرماتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسپیسر پنج سانتی‌متری

اسپیسرهای ۵ سانتی‌متری گزینه مناسبی جهت بتن ریزی ستون‌های بزرگ و بتن ریزی سقف به شمار می‌روند. معمولا در پروژه‌ها و سازه‌هایی که نیاز به حجم متوسط بتن دارند از اسپیسرهای پنج سانتی‌متری استفاده می‌شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که کاربرد اسپیسر میلگرد پنج سانتی‌متری هنگامی‌ مشخص می‌شود که اندازه آرماتورها بزرگ و متوسط هستند.

اسپیسر هفت سانتی‌متری

اسپیسرهای ۷ سانتی‌متری قابل استفاده در ستون تونل‌ها، ستون پُل‌ هوایی، پروژه‌های بزرگ و سنگین، سقف‌های حجیم، فونداسیون و… می‌باشد. لازم به ذکر است در پروژه‌ها و سازه‌های مختلف باید از اسپیسرهای مناسب استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه دسترسی یابید.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین