کاربرد داربست فلزی

کاربرد داربست فلزی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

داربست فلزی چیست؟

پیش از این گفتیم که لوله های فلزی در طول های مختلف را داربست می گوییم. داربست های فلزی به عنوان نگهدارنده و مستحکم کننده در ساخت و ساز ها استفاده می شوند. ایمن سازی محیط داخلی و خارجی ساختمان یکی از پر کاربرد ترین مواردی است که در آن از لوله داربست به همراه بست و رابط استفاده می شود. به دلیل این که به عنوان ایمن سازی از داربست استفاده می شود، باید از رابط و بست با کیفیت استفاده شود و حتما موارد ایمنی و دقت لازم در زمان بستن داربست رعایت کرد.

کاربرد داربست فلزی در ساخت و ساز

به طور کلی داربست های فلزی به عنوان نگهدارنده و مستحکم کننده در ساخت و ساز ها استفاده می شوند. بهتر است برای شفاف کردن موضوع ابتدا به این بپردازیم که داربست فلزی چیست؟ در ساخت و سازها و ساختمان های نیمه کاره یا هر سازه ای که بشر آن را می سازد از سازه هایی فلزی برای پشتیبانی از کارگران و امنیت و سهولت کار در ارتفاع استفاده می کنند. این کار باعث مهار کردن وزن سازه نیمه کاره و استحکام بخشی در نتیجه نهایی می شود.

به این سازه فلزی که به عنوان نگهدارنده استفاده می شود، داربست فلزی می گویند. کاربرد داربست فلزی بیشتر در پروژه هایی مانند پل و ساختمان های مرتفع است که بتوان به کمک داربست در ارتفاع و نقاط غیر قابل دسترس پروژه کار کرد. به همین دلیل و حساسیت کار کردن در ارتفاعات و حمل ابزار به بالای ساختمان ها، استفاده از داربست های غیر اصولی و ناامن ممکن است باعث مرگ کارگر شود.

داربست های فلزی از از سه بخش اصلی لوله داربست، بست داربست و رابط داربست تشکیل می شوند. استفاده از داربست با کیفیت در سازه های فلزی اهمیت بالایی دارد. به خصوص استحکام بست و رابط، زنگ زده نبودن لوله بسیار مهم است. بهتر است قبل از بستن داربست فلزی، بست و رابط های آن را به خوبی بررسی کنیم تا ترک یا شکستگی نداشته باشد. کوچک ترین خطا در بستن داربست یا استفاده از داربست های بی کیفیت، خدایی ناکرده باعث بروز حادثه و حتی منجر به مرگ می شود.

داربست فلزی چیست | فروشگاه آهن آلات بنیامین
داربست فلزی چیست | فروشگاه آهن آلات بنیامین

موارد استفاده از انواع داربست

داربست های فلزی عموما در پروژه های ساختمانی با ارتفاع زیاد یا پل ها استفاده می شوند. اما علاوه بر این کاربردهای دیگری هم دارند که به صورت موردی به آن می پردازیم.

  • نما با عرض یک متر
  • کفراژ بست نما به جهت استحکام نما
  • کفراژ بندی زیر بتن
  • دیوار برای مراسمات و جداکردن افراد
  • داربست برای بنر های تبلیغاتی
  • ساخت راه پله موقت در کارگاه ها
  • ساخت پایه برای جرثقیل و دستگاه های بتن پاش
  • نگهدارنده برای وسایل سنگین
  • قفسه بندی و کمد در انبارها
  • داربست فلزی در بیلبورد ها
  • ایجاد گیت ورودی و کنترل جمعیت
  • ایجاد حفاظ موقت

امروزه با شکل گرفتن نیازهای جدید در پروژه ها استفاده از داربست فلزی در چهارپایه های چرخ دار، داربست نما، داربست زیر بتن، داربست هیئات و بنر و داربست جان پناه هم افزایش پیدا کرده است. کاربرد های داربست فلزی به خوبی اهمیت استفاده از لوله، بست و رابط نو و با کیفیت را مشخص می کند. مشتریان عزیز می توانند برای سفارش، نصب و اطلاع از قیمت داربست فلزی به همراه لوازم آن با ما تماس بگیرند.

انواع داربست و امنیت آن ها

همه ما داربست را با جنس فلز می شناسیم. اما داربست های دیگری نیز هستند که از لوله های فلزی تشکیل نشده اند. در نقاط مختلف جهان متناسب با منطقه جغرافیایی و منابع در دسترس، جنس لوله داربست های متفاوتی دارند. امروزه داربست ها با سه جنس، داربست فلزی، داربست چوبی و داربست بامبو وجود دارند. داربست های بامبو عمده نوع داربست هستند که در چین و کشور های آسیای شرقی استفاده می شود.

هر کدام از انواع داربست فلزی، چوبی و بامبو مزایا و معایب مختلفی دارند. ما در مقاله داربست بامبو، به بررسی داربست های بامبو که در چین استفاده می شوند می پردازیم و مزایا و معایب آن را بیان می کنیم. اما بزرگترین عیب داربست های چوبی و بامبو، امکان شکستن لوله و ضعیف بودن رابط ها و اتصالات است که هم امنیت کارگران و هم امنیت مردم که در نزدیکی داربست ها هستند کم است. اما قیمت پایین داربست های بامبو نسبت به داربست های فلزی باعث روی آوردن کارفرمایان چینی به استفاده از بامبو است.

از آن جایی که داربست ها بیشتر در ساختمان ها و معابر مورد استفاده قرار میگیرن، باید به خوبی ایمن سازی شوند. در صورتی که اتصالات داربست ها به خوبی بسته نشوند و ایمن سازی انجام نشود، به خصوص در سازه های بزرگ و مرتفع با وزش باد امکان سقوط داربست ها هست. در ویدیوی زیر سقوط سازه داربست فلزی در شهر مشهد را میبینید که به خوبی ایمن سازی انجام نشده بود و منجر به حادثه شد. خوشبختانه در این حادثه خسارت جانی وارد نشده است.

انواع داربست های مورد استفاده در ساختمان

۱. داربست تک داربست تکی عموماً برای سنگ تراشی آجری استفاده می شود و به آن داربست لایه آجری نیز می گویند. داربست منفرد متشکل از استانداردها، دفتر کل، پاتلوگ و غیره است که به موازات دیوار در فاصله حدود ۱.۲ متری قرار دارد. فاصله بین استانداردها حدود ۲ تا ۲.۵ متر است. لجرها استانداردها را در فاصله عمودی ۱.۲ تا ۱.۵ متر به هم متصل می کنند. پاتلوگ ها از سوراخ باقی مانده در دیوار تا یک انتهای دفتر خارج می شوند. پوتلاگ ها در فاصله ۱.۲ تا ۱.۵ متر قرار می گیرند.

۲. داربست دوتایی داربست دوتایی معمولاً برای سنگ تراشی استفاده می شود، بنابراین به آن داربست سنگ تراشی نیز می گویند. در دیوارهای سنگی، ایجاد سوراخ در دیوار برای نگه داشتن پوتولگ ها سخت است. بنابراین، دو ردیف داربست برای استحکام آن ساخته شده است. ردیف اول از دیوار ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر فاصله دارد و ردیف دیگر از ردیف اول ۱ متر فاصله دارد. سپس putlog هایی قرار می گیرند که توسط هر دو فریم پشتیبانی می شوند. برای قوی‌تر کردن آن، شن‌کش‌ها و مهاربندهای متقاطع در نظر گرفته شده است. به این داربست مستقل نیز می گویند.

۳. داربست های کنسولی این یک نوع داربست است که در آن استانداردها بر روی یک سری سوزن پشتیبانی می شوند و این سوزن ها از سوراخ های دیوار خارج می شوند. به این داربست تک قاب می گویند. در نوع دیگر سوزن ها در داخل طبقات از طریق بازشوها بندکشی می شوند و به آن داربست های مستقل یا دو قاب می گویند. در هنگام ساخت داربست های کنسول باید دقت شود. به طور کلی داربست های کنسولی در شرایطی مانند زمانی که زمین ظرفیت پشتیبانی از استانداردها را ندارد، وقتی قرار است زمین نزدیک دیوار عاری از ترافیک باشد، زمانی که قسمت بالایی دیوار در حال ساخت است.

۴. داربست معلق در داربست های معلق، سکوی کار به کمک سیم بکسل یا زنجیر و غیره از پشت بام ها آویزان می شود، می توان آن را تا سطح مورد نیاز خود بالا یا پایین آورد. از این نوع داربست برای تعمیرات، اشاره، نقاشی و غیره استفاده می شود.

۵. داربست پایه دار در داربست Trestle، سکوی کار بر روی سه پایه یا نردبان متحرک پشتیبانی می شود. این معمولاً برای کارهای داخل اتاق مانند نقاشی، تعمیرات و غیره تا ارتفاع ۵ متر استفاده می شود.

۶. داربست فولادی داربست فولادی توسط لوله های فولادی ساخته می شود که توسط جفت یا اتصالات فولادی به یکدیگر ثابت می شوند. ساخت یا برچیدن آن بسیار آسان است. استحکام بیشتر، دوام بیشتر و مقاومت بالاتر در برابر آتش دارد. مقرون به صرفه نیست اما ایمنی بیشتری را برای کارگران فراهم می کند. بنابراین، امروزه به طور گسترده از آن استفاده می شود.

۷. داربست ثبت اختراع داربست های ثبت اختراع از فولاد ساخته شده اند اما مجهز به کوپلینگ ها و قاب های مخصوص و غیره می باشند، داربست های آماده ای هستند که در بازار موجود می باشند. در این نوع داربست، سکوی کار بر روی براکت ها قرار می گیرد که می تواند در سطح مورد نیاز ما قابل تنظیم باشد.

منبع: theconstructor.org

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین