تفاوت جک سقفی عراقی با جک سقفی معمولی

رعایت نکات ایمنی جهت استفاده از جک سقفی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

در این نوشتار به تفاوت جک سقفی عراقی با جک سقفی معمولی پی می بریم و کاربردهای آن را فرا می گیریم.

تفاوت جک سقفی عراقی با جک سقفی معمولی چیست؟

رومیان نخستین کسانی بودند که از قالب بتن در ساخت و سازهایشان استفاده کردند. جک سقفی از اصلی ترین تجهیزات قالب بندی بتن است. بتن ریزی سقف یکی مهم ترین از فرآیندهای بتن ریزی ساختمان به حساب می آید. از آنجایی که حجم بتن ریزی بالا است، سقف بتن ریزی شده دارای وزن زیادی است. به همین خاطر به ابزاری نیاز است تا بار وارد شده به سقف را به زمین هدایت کند  و از فروپاشی آن جلوگیری نماید.

در ادامه با ما باشید تا علاوه بر فهمیدن اینکه جک سقفی عراقی چیست و کاربردهای آن، با تفاوت جک سقفی عراقی با جک سقفی معمولی آشنا شوید.

جک سقفی T شکل | فروشگاه آهن آلات بنیامین
جک سقفی T شکل | فروشگاه آهن آلات بنیامین

جک سقفی چیست؟

به جهت کفراژ بندی زیر سقف از جک سقفی استفاده می شود. لوله های سنگین و صلیب در بالای آن اجزای تشکیل دهنده ی جک های سقفی هستند. این نوع جک ها در انواع و ابعاد متعدد ساخته می شوند.

جک سقفی عراقی چیست؟

جک سقفی عراقی که با نام های جک سقفی صادراتی و همچنین جک سقفی U شکل شناخته می شود، نوعی از جک سقفی است. این نوع جک های سقفی بیشتر در کشور عراق استفاده می شوند. علت نام گذاری این جک به این اسم این که بیشتر عراقیان مشتریان این نوع جک ها هستند. البته باید گفت که این نوع جک ها در کشورهای مختلفی از جمله افغانستان، تاجیکستان و ایران مورد استفاده ی صنعت ساختمان سازی هستند.

جک سقفی عراقی چه تفاوتی با جک سقفی معمولی دارد؟

تفاوت جک سقفی عراقی با جک سقفی معمولی در شکل ظاهریشان نهفته است. جک های معمولی به شکل صلیب هستند اما جک های سقفی عراقی به شکل U می باشند.

موارد استفاده ی جک سقفی عراقی

از جک سقفی عراقی U شکل وقتی استفاده می شود که تازه عملیات بتن ریزی سقف ها انجام شده باشد. به دلیل ویژگی های جک سقفی عراقی تحمل این نوع جک ها در مقابل وزن و بار سقف زیاد است. ممکن است در هنگام سفارش جک برای استفاده در سازه ی ساختمانی تان، به دو نوع از جک های سقفی بر بخورید: یکی جک T شکل و دیگری جک U دار. در این حالت توصیه می کنیم زمانی از جک های سقفی تی شکل استفاده کنید که سقف به واسطه ی چند تیرک نگه داری می شود. در زمانی که سقف تنها با یک تیرک نگه داشته می شود، از جک سقفی عراقی U دار استفاده کنید.

علاوه بر موارد گفته شده جک های سقفی عراقی به طور کلی در موارد زیر کارایی دارند:

سقف های دال و تیر، سقف های کامپوزیت، سقف های تیرچه کرمیت و نیز سقف های طاق ضربی.

جک سقفی U شکل | فروشگاه آهن آلات بنیامین
جک سقفی U شکل | فروشگاه آهن آلات بنیامین

وزن و ارتفاع جک های سقفی عراقی

در صورتی که جک سقفی عراقی ۳ متر طول داشته باشند، ۱۱.۵ کیلوگرم وزن دارند. در صورتی که ارتفاع جک ها ۳.۵ متر باشد وزن آن ها به ۱۳.۵ کیلوگرم می رسد. نهایتا با داشتن ۴ متر ارتفاع، ۱۵.۵ کیلوگرم وزن دارند.

انواع مدل های جک عراقی صادراتی

زمانی که بخواهید جک سقفی عراقی را بخرید، ویژگی های زیادی شما را در انتخابتان یاری می دهد. ساده ترین ویژگی اندازه ی جک و یکی از اصلی ترین ویژگی ها طراحی جک است. با توجه به ارتفاع سقف، اندازه ی جک ها هم می تواند متغیر باشد. در این حالت ممکن است شما جک عراقی ۴ متری یا جک ۶ متری را انتخاب کنید. در حالتی که طراحی جک ها مد نظر باشد، دو نوع جک U شکل عراقی و جک T شکل عراقی موجود است.

معمولا جک سقفی تی شکل برای جهت نگه داشتن همزمان یک یا چندین تیرچه سقفی استفاده می شود. به همین  دلیل اطمینان دارید که در وضعیت ارتفاع آن ها تغییری به وجود نمی آید.

دیگر تفاوت جک سقفی عراقی با جک سقفی معمولی به تحمل فشار  بیشتر توسط جک عراقی بر میگردد.

جک سقفی عراقی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
جک سقفی عراقی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

قیمت جک سقفی

در بین شرکت های مختلف، می توان انواع کیفیت جک های سقفی و در نتیجه طیفی از قیمت ها را مشاهده کرد. در وهله ی اول تفاوت در نحوه ی جک های U شکل مشخص کننده ی قیمت آن ها است. بعد از آن نوبت به اندازه ی جک می رسد. هر چه اندازه ی آن ها بزرگ تر باشد، آهن بیشتری در جک ها به کار رفته و قیمت آن ها هم به مراتب بیشتر است.

پس به یاد داشته باشید در خرید جک سقفی، دو عامل کیفیت و قیمت حائز اهمیت بسیار هستند.

جک سقفی نو و جک سقفی دست دوم چه تفاوتی دارند؟

به دلیل نوع ساختار و مقاومت بالایی که یک جک سقفی دارد، می تواند تا سال ها مورد استفاده قرار بگیرد. از همین رو در سالیان اخیر فروش جک های سقفی دست دوم به بحثی داغ در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده است. این مسئله حتی پای این جک های دسته دوم را به بازار هم باز کرده است. در این میان نکته ی اساسی این است که اگرچه توان و قدرت مقاومت جک دسته دوم همچنان زیاد است، اما در صورتی که وزن سازه های پروژه ی شما زیاد باشد، استفاده از جک سقفی نو در درجه ی اول قرار دارد. در صورتی که این جک ها دچار آسیب ناشی از استفاده ی غلط شده باشند، می توانید آن ها را تعمیر کرده و مجددا استفاده نمایید.

سخن پایانی

جک سقفی از زمان ساخته شدن گنبد پانتئون در روم کاربرد داشته است. این جک ها برای نگه داری موقتی از سقف ها( به خصوص سقف های بتن ریزی شده) کاربرد دارند. جک های سقفی بسته به اندازه، کیفیت و کاربردشان انواع مختلفی دارند. از انواع جک سقفی می توان به نوع معمولی و نوع عراقی آن اشاره کرد.

جک سقفی عراقی اصولا در زمانی استفاده می شود که بتن ریزی سقف ها تازه تمام شده باشد. این جک ها مقاومت بالایی در مقابل وزن و بار سقف دارند و در جایی که تنها یک تیرک استفاده شده به کار می روند. در خرید جک های سقفی دو عامل کیفیت و قیمت اهمیت زیادی دارند.

امیدواریم از خواندن مقاله ی تفاوت جک سقفی عراقی با جک سقفی معمولی بهره ی کافی را برده باشید.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین