قالب ستون رومی

قالب ستون رومی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

نمای رومی به چه نوع نمایی گفته می شود؟

نماهایی که در آن جزئیات زیاد مانند: قالب ستون رومی، قوس های عریض، قوس های گرد به کار رود نمای رومی گفته می شود. جالب ترین قسمت این نوع نما، تقارن در دو طرف نمای ساختمان است. منظور از تقارن این است که اگر در یک طرف نمای ساختمان از یک ستون استفاده می شود، طرف دیگر هم باید یک ستون، و طرح ستون های دو طرف هم باید یک شکل باشد. در نمای رومی از ستون های سنگی بزرگ استفاده می شود. قالب ستون رومی یکی از انواع قالب ستون است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

قالب ستون رومی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
قالب ستون رومی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

پیشینه نمای رومی و قالب ستون رومی

با توجه به اسم (نمای رومی) این فکر به ذهن می آید که این سبک مربوط به روم است. اما در دوران ایران باستان در بنایی مانند تخت جمشید ستون های سنگی که امروزه در نمای رومی استفاده می شود وجود دارد. همچنین استفاده از مجسمه های سنگی و کتیبه ها که امروزه در نمای رومی استفاده می شود در تخت جمشید به کار رفته است. هم زمان با ایران باستان که کار طراحی سنگ در بناها اجرا شده، در روم نیز شبیه به این سبک انجام شده و به مرور زمان ترکیبی از سبک معماری شرق و غرب شکل گرفت که امروزه به نام نمای رومی شناخته می شود.

مصالح مورد استفاده در قالب ستون رومی

در اجرای این سبک نما و قالب ستون رومی از سنگ های طبیعی استفاده می شود. غیر از سنگ های طبیعی در اجرای این نوع نما می توان از سیمان و یا سرامیک نیز استفاده کرد. اینکه نمای ساختمان را با سیمان، سرامیک یا سنگ انجام دهیم، بهتر است چند فاکتور، شرایط آب و هوایی، دوام و طول عمر، زیبایی نما و … در نظر گرفته شود. البته بیشتر افراد سنگ را به عنوان مصالح کار خود انتخاب می کنند، چون طراحی سنگ زیبایی زیادی به نما می دهد.

نمای رومی سنگی و قالب ستون رومی

انتخاب سنگ طبیعی جهت اجرای نمای رومی و ستون های سنگی گزینه مناسبی است. چون زمانی که کار طراحی سنگ، روی سنگ اجرا می شود نمای باشکوهی به ساختمان می دهد. همچنین دوام وطول عمر سنگ طبیعی از سایر مصالح بیشتر است. البته باید این نکته در نظر گرفته شود که کیفیت نوع سنگ انتخاب شده در بادوام بودن آن تاثیر دارد.

به عنوان مثال اگر از سنگ مرمریت در نما استفاده شود، انتخاب مناسبی نیست چون با تابش خورشید در طول زمان رنگ این سنگ تغییر می کند.

نمای رومی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
نمای رومی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

انتخاب سنگ مناسب جهت نمای رومی و قالب ستون رومی

بهترین انتخاب سنگ نما، سنگ تراورتن است مخصوصا اگر نمای ساختمان رومی و قالب ستون رومی باشد. چون در این سبک ستون، صراحی، سرستون به کار می رود و جزئیات ریزتری دارد، تراورتن انتخاب خوبی است. سنگ تراورتن دارای چسبندگی زیاد و در برابر تراش دادن مقاومت بالایی دارد. به طور کل مزیت استفاده از سنگ تراورتن در نمای رومی: تراش پذیر بودن، وجود منابع زیاد تراورتن، مقاومت زیاد در شرایط آب و هوایی و رنگ روشن است.

سنگ تراورتن دارای چندین نوع است. در کارخانه سنگبری سنگ تراورتن به دو روش موج دار و بی موج برش داده می شود. از لحاظ دوام سنگ و صرفه اقتصادی، بی موج این سنگ انتخاب بهتری است. موردی دیگر در انتخاب سنگ نمای رومی، رنگ سنگ است که بیشتر از رنگ کرم و روشن استفاده می شود. دلیل این انتخاب شاید این باشد که رنگ کرم جزئیات به کار رفته در طراحی سنگ را بیشتر نشان می دهد.

با کیفیت ترین سنگ های تراورتن در رنگ روشن و کرم شامل: تراورتن عباس آباد، تراورتن دره بخاری و تراورتن آتشکوه است.

مراحلی که برای اجرای یک نمای رومی سنگی لازم است

مرحله اول تهیه نقشه نما است که می توان گفت انتخاب قالب ستون رومی و طرح نما به سلیقه مشتری بستگی دارد و این سبک نما از قانون خاصی پیروی نمی کند. هر چه در این نوع نما پیچیدگی بیشتری در نظر گرفته شود نمای تمام شده باشکوه تر است. در نقشه اولیه تعیین میزان ضخامت سنگ هم صورت می گیرد.

مرحله دوم رابیتس کاری و شاسی کشی است که مرحله مهمی از کار است. اگر مرحله شاسی کشی به درستی صورت نگیرد احتمال تخریب نما وجود دارد چون به عنوان پایه نما در نظر گرفته می شود. اگر شاسی کشی با استحکام بالا انجام شود می توان هر نوع نمای پیچیده و طراحی سنگ را از نظر تحمل وزن روی شاسی انجام داد. ابتدا باید حتما نوع نما مشخص شود تا مناسب همان نما شاسی کشی انجام شود.

مرحله سوم نصب سنگ و ابزار سنگ است. برای نصب سنگ از دو روش تر (ملات و دوغاب) و نصب خشک به کار می رود. معمولا در نمای رومی جهت نصب سنگ از دوغاب استفاده می شود. البته سنگ حتما باید اسکوپ شود و بعد از اسکوپ کردن استفاده شود. چون طراحی سنگ سبب ریزه کاری می شود و در صورت اسکوپ شدن سنگ از نما جدا نمی شود و استحکام کار بالا می رود.

نمای رومی سیمانی و قالب ستون رومی

در این نوع نمای رومی شاسی کشی به وسیله رابیتس صورت می گیرد. بعد از شاسی کشی روی تور رابیتس را، با پودر سنگ و ملات سیمانی می پوشانند. بعد از این کار کروم بندی ارتفاعی و طولی انجام می شود. کروم بندی جهت داشتن یک سطح صاف و یکدست انجام می شود. در این مرحله از کار باید نهایت دقت را به کار برد چون اگر از سیمان کم و بی کیفیت و ماسه نامرغوب استفاده شود احتمال اینکه ملات به دیوار نچسبد زیاد است.

نکاتی که در نمای سیمانی باید رعایت شود: ۱-نم دار بودن سطح زیرین کار قبل از اندود سیمانی، که این نم باعث چسبندگی ملات به نما می شود. ۲- بعد از کار اندود سیمانی به مدت یک هفته روزانه ۲ الی ۳ بار باید به اندود سیمانی آب پاشیده شود تا عمل آوری بتن انجام شود.

۳- بعد از مدتی احتمال دارد که نما دچار ترک شود. جهت جلوگیری از این مورد باید از رنگهای نانو استفاده کرد. همچنین بهتر است در هنگام اجرای کار دمای محیط حدود ۵ درجه و یا بیشتر باشد تا از این مورد جلوگیری شود.

۴- اگر قصد اجرای نمای رومی و قالب ستون رومی سیمانی را داشتید بهتر است که اجرای کار را به متخصص این کار بسپارید تا در پایان کار نمای ساختمان هم دوام بالا، و هم زیبایی داشته باشد. کسی که در این نوع کار تجربه کافی داشته باشد در انتخاب ماسه و سیمان با کیفیت دقت لازم را دارد و در نهایت کار با کیفیتی را اجرا می کند.

قالب ستون رومی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
قالب ستون رومی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

انواع قالب ستون رومی

یکی از بخشهای مهم هر ساختمان ستون آن است. قالب ستون رومی طرح های زیادی دارد. البته انتخاب نوع ستون و طرح آن به معماری ساختمان بستگی دارد. امروزه با استفاده از هنر طراحی سنگ جلوه ایی خاص به ستون ها و نمای ساختمان ها داده می شود.

انواع قالب ستون رومی که در نما استفاده می شود شامل: ستون تخت شیاردار، ستون دور پنجره، ستون منبت، ستون موج دار، ستون نردبانی، ستون نما رومی، ستون پیچ، قالب ستون سیمانی رومی، ستون نیم گرد می باشد.

ستون رومی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
ستون رومی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

رعایت نکاتی در اجرای نمای رومی و قالب ستون رومی

اولین نکته در اجرای نمای رومی و قالب ستون رومی یک ساختمان توجه به کاربری آن است. طراحی که برای ساختمان مسکونی باشد با طراحی که برای ساختمانی با کاربری فرهنگی در نظر گرفته می شود متفاوت است. در نمای ساختمان فرهنگی از قاب دور پنجره و مجسمه استفاده می شود اما در ساختمان مسکونی به قرنیزها توجه بیشتری می شود. نکته مهمی که باید در نمای رومی رعایت شود این است که این سبک برای ساختمان هایی با مساحت کم جالب به نظر نمی رسد. هرچه مساحت نما بیشتر باشد طراحی سنگ و ستون های سنگی به کار رفته باشکوه تر دیده می شود. از ریزه کاری هایی که نما را هرچه زیباتر نشان می دهد نورپردازی در نما است.

جای قاب پنجره، قرنیز و کتیبه در نمای رومی

در اجرای نما و قالب ستون رومی کتیبه در قسمت بالای بنا مانند یک تاج قرار می گیرد. طرح تاج در دو شکل مثلثی ساده و گل های ظریف است. استفاده از کتیبه در نما جلوه ی خاصی به کار می دهد. برای تزیین دور پنجره در این نما از قاب هایی به شکل نیم ستون در دو طرف پنجره کار می شود. در پایین پنجره طاقچه و در بالای پنجره هلالی قوسی شکل به کار می رود.

نمای کلاسیک سبک رومی و قالب ستون رومی

در نمای رومی سبک کلاسیک مجسمه به کار می رود. همچنین در انتخاب قالب ستون رومی ستون های کوتاه، سرستون ها، نقش های برجسته و انواع کتیبه در نمای کلاسیک اجرا می شود. در این سبک هم تقارن رعایت می شود به این صورت که پنجره ها و ستون ها با فاصله ایی مشخص از یکدیگر در دو طرف نما قرار می گیرند.

در اجرای نمای کلاسیک یک ایوان جلویی در نظر گرفته می شود که این ایوان قسمتی از درب ورودی محسوب می شود. در سبک کلاسیک طراحی سنگ برای پنجره ها یک قاب با تزیین کم در نظر گرفته می شود. در کل سه نوع نمای کلاسیک اداری، کلاسیک مسکونی و کلاسیک ویلایی وجود دارد و هر کدام تفاوت های جزیی در مقایسه با هم دارند. در نمای کلاسیک اداری جزئیات زیادی به کار نمی رود.

برای دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش قالب ستون رومی و انواع قالب فلزی بتن با ما تماس بگیرید.

دریافت مشاوره رایگان

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین