ماهیچه در قالب سازی به چه معناست؟

ماهیچه در قالب سازی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

قالب سازی از جایی آغاز می شود که شما یک قطعه طراحی می کنید و آن را با مهندسین به اشتراک می گذارید. حال نوبت به تولید حقیقی آن قطعه از جنس پلاستیک است. فرآیند تولید آن باید با استفاده از قالب سازی صورت گیرد. اصطلاحات و لوازم بسیار زیادی در این فرآیند به کار می روند که ممکن است شما آن ها را نشناسید و از آن ها سر در نیاورید. در ادامه مطلب قصد داریم چند مورد از جزئیات قالب سازی را بررسی کنیم و نحوه استفاده از ماهیچه در قالب سازی را به طور دقیق تری برایتان توضیح دهیم.

قالب چیست؟

برای توضیح دقیق ابزارآلات مختلف و ماهیچه در قالب سازی ، لازم است، در وهله اول با مفهوم قالب آشنا شویم. در واقع قالب پلاستیکی بتن نوعی ابزار هستند که از قطعات مختلفی تشکیل شده اند تا پلاستیک مذابی که داخل آن ها ریخته می شود، به شکل دلخواه در بیاید و پس از گذشت مدت کوتاهی که از خنک شدن آن ها می گذرد، در حقیقت ابزاری منحصر به فرد و مجزا از داخل قالب خارج شود؛ اما این فرایند به این سادگی ها نیز نیست و نکات مختلفی را باید در رابطه با آن رعایت کنید.

صفحات گیره

مرکز قالب مورد نظر ما با استفاده از صفحات گیره که شامل پیچ و مهره های بزرگی است، به صفحات قالب گیری متصل می شوند تا فرایند آن کامل شود و جا به جا نشود. البته نوع دیگری نیز وجود دارد که قالب را با استفاده از آهن ربا بر روی صفحه نگه می دارند.

حفره چیست؟

حفره ها قسمتی از قالب هستند که مایع مذاب را به شکل دلخواه در می آورند تا به کاربردی بودن آن کمک ویژه ای کنند. اغلب از تعداد محدودی حفره بر روی قالب استفاده می کنند تا تعادل آن بر هم نریزد. معمولا تعداد ۱،۲،۴،۸ و… در یک قالب مجاز است. برای بررسی دقیق کاربرد ماهیچه در قالب سازی ، لازم به ذکر است که حفره با ماهیچه متفاوت است. در ادامه مطلب تفاوت آن ها را برایتان توضیح خواهیم داد.

حفره چیست؟ | فروشگاه آهن آلات بنیامین
حفره چیست؟ | فروشگاه آهن آلات بنیامین

نقش ماهیچه در قالب سازی چیست؟

برای شروع لازم به ذکر است که معنی ماهیچه در قالب سازی با ماهیچه ای که در ذهن اغلب شما وجود دارد، بسیار متفاوت است. ماهیچه در قالب سازی ، قسمت های داخلی قطعه را تشکیل می دهد. تمام قطعات مورد نیاز یک دست نیستند و صد در صد فرورفتگی هایی نیز نیاز دارند، ماهیچه ها از پر شدن قسمت های مشخصی از قالب جلوگیری می کنند تا قطعه مورد نظر به درستی شکل گیرد. به زبان ساده از ماهیچه در فرآیند قالب سازی استفاده می شود تا فرو رفتگی و زوایای مورد نیاز قطعه (مخصوصا زوایایی که بیش تر از ۱۸۰ درجه هستند) شکل گیرد.

انواع ماهیچه ها

  • ماهیچه مرکزی، همان طور که از نامش پیداست، در مرکز قالب وجود دارد و جزئیات مورد نیاز در مرکز را تشکیل می دهد.
  • نوع دیگری از ماهیچه در قالب سازی وجود دارد که با استفاده از شن و ماسه ساخته شده است و به صورت متحرک در قسمت های مختلف قالب قرار می گیرد تا برجستگی و فرو رفتگی های مورد نیاز قطعه را تشکیل دهد.

محل قرار گیری ماهیچه

در ادامه بررسی نقش ماهیچه در قالب سازی ، لازم به ذکر است که اغلب ماهیچه ها از شن و ماسه با کیفیت بالا ساخته شده اند و در محلی که از قبل مشخص شده است، در داخل حفره قالب قرار می گیرند. الگو هایی که بر روی ماهیچه قرار دارد، می تواند در هر دو طرف آن شکل گیرد تا قطعه ای متناسب داشته باشیم. همچنین سوراخ های روی ماهیچه سبب سهولت در خارج شدن گاز های سمی می شود.

محل قرار گیری ماهیچه | فروشگاه آهن آلات بنیامین
محل قرار گیری ماهیچه | فروشگاه آهن آلات بنیامین

برای کاهش احتمال آسیب به قالب در هنگام استفاده از ماهیچه ها چه کنیم؟

برای بررسی دقیق نقش ماهیچه در قالب سازی ، لازم است، راه های استفاده موثر از آن را نیز بیاموزیم.

  • دروازه یا کانال های موجود در قالب های مورد نظر را با عرض بیشتری طراحی کنید تا مواد به راحتی بتوانند در جریان باشند.
  • همچنین لازم است سرعت تزریق مواد را افزایش دهید و با فشار بیشتری این کار را انجام دهید.
  • از سرد شدن سریع مواد جلوگیری کنید. برای این‌ کار می توانید دمای قالب را افزایش دهید.
  • دریچه و سوراخ های بیشتری ایجاد کنید، تا هوا و گازهای محبوس شده در آن، به سادگی خارج شوند.

تفاوت حفره و ماهیچه

همان طور که در مطالب بالا ذکر کردیم، حفره و ماهیچه متفاوت هستند. در ادامه بررسی کاربرد ماهیچه در قالب سازی ، لازم است تفاوت آن ها را نیز به طور دقیق مشخص کنیم. به طور کلی حفره ها قسمت بیرونی قطعه را تشکیل می دهند و ماهیچه ها با درون آن کار دارند و در قسمت درونی، تغییراتی را ایجاد می کنند.

لوازم مرتبط با ماهیچه در قالب سازی

ستون های راهنما از قرار گیری صحیح ماهیچه و حفره ها در قالب، خبر می دهند تا هنگامی که قطعات در حال ساخته شدن‌ هستند، قالب در تراز درستی قرار گرفته باشد.

لوازم مرتبط با ماهیچه در قالب سازی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
لوازم مرتبط با ماهیچه در قالب سازی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

اجکتور چیست؟

در ادامه بررسی نقش ماهیچه در قالب سازی ، لازم به ذکر است که پین هایی درون ماهیچه و قالب وجود دارد که موجب قرار گیری صحیح قطعه در قالب می شوند و همچنین کاربرد اصلی آن ها در خارج کردن قطعه از قالب است.

صفحات اجکتور

پین هایی که در بالا ذکر کردیم، بر روی یک صفحه اجکتور قرار می گیرند و با حرکت رو به جلوی صفحه اجکتور، پین ها نیز حرکت می کنند. در نتیجه قطعه به راحتی از ماهیچه و قالب، بدون شکستن یا آسیب دیدن جدا خواهد شد.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین