معرفی انواع قالب بتن

انواع قالب بتن | فروشگاه آهن آلات بنیامین

انواع قالب بتن

قصد داریم با نوشتن این مقاله به معرفی انواع قالب فلزی بتن بپردازیم. مجموعه های تولیدی بسیاری در ایران در حال تولید قالب بتن هستند که برای انتخاب و خرید بهترین نوع قالب مناسب برای پروژه خود باید انواع آن را بشناسید. اگر می خواهید با بتن، قالب بتن، انواع قالب بتن، ویژگی قالب بتن و خصوصیات دیگر قالب های بتن همچون قالب های فلزی و … بیشتر آشنا شوید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. ابتدا به بررسی بتن و سپس قالب می پردازیم تا بتوانیم اطلاعات بیشتری از انواع قالب بتن در اختیار شما قرار دهیم.

بتن و اجزای تشکیل دهنده بتن

به مخلوط آب، ماسه، شن و سیمان بتن گفته می شود که ماده ای مقاوم است. بتن ار پر استفاده ترین مواد و مناسب برای استفاده در صنعت ساخت و ساز است. بسیاری از افراد تصور می کنند بتن و سیمان یکی است. اما بر خلاف تصورات سیمان یکی از اجزای تشکیل دهنده بتن است. بنابراین بتن و سیمان با یکدیگر تفاوت دارند. برای سفت تر شدن مواد، ماده ای پودری به آن اضافه می کنند به نام سیمان. بتن مقاومت بالایی دارد اما سیمان حالت پودری دارد. به دلیل وجود سیمان در بتن با گذشت زمان بتن سفت تر و محکم تر می شود. بنابراین کیفیت بتن به سیمان نیز بستگی دارد.

 مجموعه هایی که در ساخت بتن فعالیت دارند سعی بر این دارند تا کیفی بودن بتن را به خوبی مد نظر داشته باشند و با ابزار آلات امروزی بهترین نوع آن را به بازارهای داخلی و خارجی ارائه دهند.

قالب چیست و بررسی انواع قالب بتن

برای آنکه بتوانیم با انواع قالب بتن بیشتر آشنا شویم ابتدا به بررسی قالب می پردازیم. به ظرف یا محفظه ای که ماده ای را درون آن میریزیم تا شکل دلخواه را به خود بگیرد، قالب گفته می شود. به افراد یا مجموعه هایی که اقدام به ساخت قالب می کنند نیز، قالب ساز گفته میشود که گروه تولیدی قالب بنیامین علیخانی از بزرگترین قالب سازان ایرانی است. قالب بنیامین توانایی تولید انواع قالب بتن در سایزها و حتی قالب های سفارشی را دارد.

در صنعت هر کشوری در تعریف قالب اینگونه بیان شده است که زمانی ابزارآلات خاصی جهت شکل دادن به یک ماده در نظر گرفته می شود آن ابزار قالب نامیده می شود. قالب ها وظیفه جالب و البته مهمی که بر عهده دارند ایجاد شکل مطلوب برای یک ماده است. در خصوص قالب بتن و انواع قالب بتن نیز نوع ساختار قالب ها که توسط مراکز بزرگ و پیشرفته ساخته شده است، طوری است که قابل قبول شرکت های خصوصی و در حالت کلی تمام عموم قرار گرفته است.

قالب های بتنی زیادی با جنس، ابعاد و کاربرد های مختلفی ساخته می شود که در زیر به آن ها اشاره شده است. این قالب ها از پرکاربرد ترین و مورد پسند ترین انواع قالب بتن از نظر مشتریان و کاربران است، بنابراین بهترین کارایی و خروجی را در پروژه ها دارد.

  • قالب های فلزی
  • قالب پلاستیکی بتن
  • قالب سیمانی
  • قالب های با ساختار گل و گچ
  • قالب هایی با فرم پلیمری
  • قالب فومی و همچنین پارچه ای
  • قالب هایی با ساختار سنگی و …
معرفی انواع قالب بتن | فروشگاه آهن آلات بنیامین
معرفی انواع قالب بتن | فروشگاه آهن آلات بنیامین

معرفی قالب بتن و انواع قالب بتن

حالا دیگر به طور کامل با بتن و قالب آشنا شدیم. در این بخش به معرفی قالب بتن و سپس انواع قالب بتن می پردازیم. در صنعت ساختمان قالب بتن یکی از مهم ترین ابزارآلات در زمان بتن ریزی است که مهندسین با تجربه، با استفاده از بتن با کیفیت که اجزای تشکیل دهنده آن با دقت اندازه گرفته شده است و قالب بتنی مناسب، بهترین سازه ها را می سازند. قالب های بتنی علاوه بر دسته بندی با جنس، به وسیله کاربرد نیز دسته بندی می شوند که در زیر برخی از مهم ترین آن ها را لیست کرده ایم.

  • قالب های فلزی که با ساخت بسیار با دقت و استاندارد در معرض تولید انبوه است.
  • قالب مدولار که از موادی با سطح فلزی پوشانده شده است.
  • قالب های بتنی صندوقی که نسبت به دیگر انواع قالب بتن بسیار پایدار و ماندگار است و در امور ساخت و ساز های گسترده از این نوع قالب بتن استفاده می شود.
  • قالب بتن محافظ شده و عایق که بعد از تولید در کارگاه ها و مجموعه های ساخت قالب، در نقطه تولید شده خود قرار می گیرد و موجب می شود سرعت، مقاومت و دمای مربوط به ساخت قالب بالا رود.
  • قالب بتن از جنس چوبی در کارگاه های سنتی تولید می شود و در ساخت آن تخته هایی با لایه های مختلف در سایزهای گوناگون به کار رفته است. در میان انواع قالب بتن، قالب بتن چوبی دارای انعطاف قابل ملاحظه ای است.
  • قالب های بتن پلاستیکی از مدلی که مورد بازیافت قرار می گیرد برای سازه هایی کاربرد دارد که بتن با بافت ساده تر و سبک تر در آن به کار رفته است.

از مهم ترین و پرکاربرد ترین انواع قالب های بتنی، قالب فلزی است که به دلیل مقاومت و کارایی بالا، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. قالب بنیامین نیز به صورت تخصصی اقدام به تولید قالب بتنی می کند که با حذف دلال ها و واسطه های فروش به جرات قالب فلزی را با کمترین قیمت به مشتریان خود ارائه میکند.

مشخصات قالب بتن استاندارد و ویژگی های آن

قالب هایی که در بالا ذکر شد، جزو قالب های استاندارد هستند که همه مجموعه های تولیدی معتبر بر این اساس قالب های خود را تولید می کنند. کیفیت بالا، استفاده از ورق فولادی مرغوب و تولید استاندارد، مواردی است که قالب بنیامین به شدت در تولیدات خود بر روی آن ها تمرکز می کند. اگر یک کارگاه بزرگ بخواهد قالب بتنی در دست تولید داشته باشد که با دوام باشد و تمام استانداردهای جهانی را دارا باشد می بایست قسمت های مختلف آن مانند سطح های جانبی قالب، وزن قالب، جنس قالب، وزن آن کاملا مورد محاسبه توسط تولید کنندگان قرار گیرد.

دقت در تولید و سخت گیری باعث تولید قالب بتن استاندارد می شود که این امر باعث ایجاد یک نتیجه عالی و منسجم می شود. از همین رو قالب های فلزی محبوبیت بیشتری در بین مشتریان دارد. این خصوصیت یا ویژگی قالب بتن باعث می شود هنگامی که بتنی در داخل قالب قرار می گیرد به سطح قالب استاندارد نچسبد و به راحتی از آن خارج شود. از دیگر ویژگی های قالب های فلزی این است که برای استفاده مجدد می توان با آب معمولی خیلی سریع آن را تمیز کرد و دوباره استفاده کرد.

اما نوع دیگری از قالب ها هستند که هم سبک تر هستند و هم مانند قالب فلزی، بتن به آن نمی چسبد. حتی برای استفاده دوباره به شست و شو نیاز ندارد. این قالب ها، قالب پلاستیکی نام دارند. ما در مقاله بررسی قالب پلاستیکی بتن، مزایا و معایب این قالب را مطرح کردیم و دلایلی آورده ایم که شاید شما را به استفاده از این نوع قالب ترغیب کند.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین