آموزش بستن اسکافلد مثلثی

اسکافلد مثلثی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

آموزش نحوه بستن اسکافلد مثلثی

نحوه بستن اسکافلد مثلثی با سهولت بسیاری انجام می شود. داربست فلزی مثلثی که به آن داربست امگا نیز گفته می شود، یک سازه فلزی موقتی است که امکان انجام کار های ساختمانی در ارتفاعات بالا را فراهم می آورد. همچنین می توان این داربست فلزی را به عنوان تکیه گاه قسمت هایی از ساختمان مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این، اسکافلد مثلثی کاربرد های دیگری نیز دارد. برای مثال، می توان به جهت کفراژبندی انواع مختلف دال های بتنی و سقف های سنگین، از داربست اسکافلد مثلثی استفاده نمود. این سازه با نام های فریم مثلثی، داربست امگا و اسکافلد مثلثی شناخته می شود. در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی ها و نحوه بستن اسکافلد مثلثی بپردازیم.

اسکافلد مثلثی چیست؟ | فروشگاه آهن آلات بنیامین
اسکافلد مثلثی چیست؟ | فروشگاه آهن آلات بنیامین

ویژگی های اسکافلد مثلثی

داربست مثلثی یا همان اسکافلد مثلثی، از قاب هایی به شکل مثلث تشکیل شده است. این نوع داربست به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می شوند. اسکافلد مثلثی را می توان به شکل گسترده ای در پل ها، خمکاری دال ها و تیر مورد استفاده قرار داد. قاب های این داربست فلزی دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس اندازه از یکدیگر متمایز می شوند. به طور معمول اسکافلد های مثلثی در سه مدل ۰.۵، ۰.۷۵ و ۱ متری قابل تهیه و استفاده هستند. این تنوع سبب می شود که بتوانید بر اساس ارتفاع مورد نظر خود، اسکافلد مثلثی را تهیه و نصب نمایید.

این لوله ها به طور معمول در ابعاد و اندازه های مشخصی ساخته شده و سپس برش می خورند. لوله هایی که برای ساخت این نوع داربست مورد استفاده قرار می گیرند، نباید هیچگونه شکاف یا درزی داشته باشند. زیرا وجود هرگونه درز یا شکاف بر روی اسکافلد مثلثی، می تواند استحکام و استقامت آن را کم کرده و آن را آسیب پذیر کند. در این صورت، داربست نمی تواند وزن های زیاد را تحمل نماید و در زمان بتن ریزی ممکن است با خسارات جدی روبرو شود.

اسکافلد مثلثی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
اسکافلد مثلثی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

عرض قالب اسکافلد مثلثی ۱۲۰ سانتی متر است که می تواند دارای برش های مربعی، مثلثی یا افقی باشد. استفاده از این نوع سازه های فلزی مزایای بسیاری دارد که برخی از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • باز و بسته کردن اسکافلد مثلثی آسان بوده و با سرعت بالایی قابل انجام است.
  • برای باز و بسته کردن این داربست، احتیاجی به هیچگونه آچار وجود ندارد.
  • اسکافلد مثلثی قادر است وزن زیادی را تحمل کند (چون دارای اتصالاتی به صورت مورب و ثابت است)
  • به دلیل قابلیت کنترل فشار، می توان این داربست را گزینه ای ایده آل برای پروژه های سنگین به شمار آورد.

تمام ویژگی ها و محاسن مطرح شده باعث می شوند که کارفرمایان تمایل داشته باشند تا در پروژه های خود از این نوع داربست فلزی استفاده کنند. همچنین با توجه به کارایی بسیار بالا، شاهد استفاده از این محصول در طیف گسترده ای از پروژه های عمرانی و ساختمانی هستیم.

چطور اسکافلد مثلثی را ببندیم؟

به طور کلی، نحوه بستن اسکافلد مثلثی بسیار راحت بوده و برای نصب آن کار سختی پیش رو نخواهید داشت. به شکلی که حتی کارگران ساده نیز می توانند بدون نیاز به هیچگونه تجربه یا تخصصی در این باره، نسبت نصب این داربست اقدام کنند. اما لازم است را پیرامون نحوه بستن اسکافلد مثلثی، نکاتی مهم را مد نظر قرار دهید. در ادامه نحوه بستن اسکافلد مثلثی را شرح داده و نکات مرتبط با آن را بیان خواهیم کرد.

به طور کلی نحوه بستن اسکافلد مثلثی این گونه است که ابتدا پایه ها را در قسمت سفت زمین، محکم می کنیم. سپس لوله ها را که به صورت نر و ماده موجود هستند، به یکدیگر متصل می کنیم. در آخر نیز داربست های مثلثی را به واسطه سرجک ها تنظیم و محکم می کنیم. میزان تحمل داربست نیز به نحوه بستن اسکافلد مثلثی بستگی دارد. در صورتی که اجزا به درستی مورد استفاده قرار بگیرند، این سازه می تواند تا ۱۴ تن بار را تحمل کند.

نحوه بستن اسکافلد مثلثی | فروشگاه آهن آلات بنیامین
نحوه بستن اسکافلد مثلثی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

برای نصب اسکافلد مثلثی باید این نکته را حتما مد نظر داشته باشید که لازم است محل قرار گرفتن کفشک ها (زیر پایه ها) کاملا سفت و محکم باشد. اگر قصد دارید اسکافلد مثلثی را در محلی نصب کنید که زمین آن سفت نیست، لازم است ابتدا زیر کفشک ها را سفت کرده یا زیر آن را با یک وسیله محکم مانند تخته پر کنید.

نکته بعدی که پیرامون نحوه بستن اسکافلد مثلثی باید مورد توجه قرار گیرد، این است که در آن ناحیه زمین حتما باید تراز باشد. اگر زمین زیر پایه های اسکافلد مثلثی تراز باشد، این داربست دچار مشکل نخواهد شد. اما در صورتی که زمین تراز نباشد، داربست ها در ارتفاع بالا، با هم اختلاف زیادی پیدا می کنند. این موضوع در مواردی می تواند خطرساز باشد.

البته اگر اختلاف داربست ها جزئی باشد، می توان این اختلاف را به وسیله سرجک ها از بین برد و داربست ها را تنظیم نمود. بهترین گزینه ای که می توانید برای تنظیم کردن ارتفاع اسکافلد مثلثی مورد استفاده قرار دهید، سرجک قابل رگلاژ است. هنگامی که فرآیند کار ساختمانی به ارتفاعات بالا می رسد، می توانید داربست های مثلثی را به واسطه بست یا لوله داربست، به یکدیگر متصل نمایید. در این حالت نیز نحوه بستن اسکافلد مثلثی باید مورد توجه قرار گرفته و با دقت انجام پذیرد. استفاده از این ابزار سبب می شود تا اسکافلد های مثلثی انسجام بیشتری با هم داشته و در نتیجه مستحکم تر باشند.

نحوه باز کردن داربست

بازکردن این داربست نیز مانند نحوه بستن اسکافلد مثلثی، ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی خواهد بود. برای این کار ابتدا لازم است تا سرجک ها را تا حدی باز کنید تا قالب های داربست مثلثی از بتن ها جدا شده و بتوانید آن ها را به راحتی پایین بیاورید. در گام بعدی می بایست اجزای روی داربست را بردارید و سپس اسکافلد ها را به طور کامل باز و جدا کنید. همانطور که اشاره شد، نحوه بستن اسکافلد مثلثی بسیار ساده است و باز کردن آن نیز به همین شکل است و جزو مزایای آن به شمار می آید.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین