از آهن اسفنجی تا معاملات شمش آهن

آهن اسفنجی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

در روز دوشنبه قیمت آهن آلات در قالب زیر مجموعه‌های بازار آهن داخلی روند نسبتا ثابتی در پیش رو داشت. البته برخی مبادی فروش کاهش قیمت جزئی داشتند اما برخی از محصولات نیز با افزایش جزئی همراه بوده‌اند. قیمت دلار نیز همچنان بین دو کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومان در نوسان بود که در پایان روز هر دلار در بازار آزاد ۵۱ هزار تومان معامله شد.

قیمت میلگرد آجدار بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد و محصولات چند کارخانه نیز محصولات خود را با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی به بازار عرضه کردند. به عنوان مثال قیمت میلگرد نیشابور تقریباً ۲۵۰ تومان کاهش داشت و هر کیلو از این محصول با قیمت ۲۲ هزار و ۷۶۰ تومان معامله شد.

در عمده کارخانه‌ها قیمت روز تیرآهن ثابت اعلام شد و تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها نیز ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. همچنین قیمت روز نبشی و ناودانی در اکثر شرکت‌ها ثابت بود، اما قیمت نبشی ناب تبریز با افزایش ۲۰۰ تومانی اعلام شد.

ورق سیاه نیز در بیشتر شرکت‌ها ثبات قیمت داشت اما برخی ضخامت‌های ورق آهن شرکت فولاد مبارکه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. همچنین قیمت ورق سیاه اکسین اهواز نیز افزایشی اعلام شد. ورق استیل ورق گالوانیزه و انواع ورق سرد نیز در کلیه مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت پروفیل ساختمانی، پروفیل سبک، پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها در اکثر موادی فروش کاهشی حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان داشت. اما قیمت پروفیل جهان و پروفیل تهران بدون تغییر عرضه شد. در روز گذشته قیمت پروفیل ضخامت ۲ میل فولاد مبارکه نیز ۳۸۷۰۰ تومان اعلام شد. همچنین لوله مبلی، لوله مانیسمان، لوله داربست و سایر لوله‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی به بازار عرضه شدند.

به طور کلی اوضاع بازار آهن و فولاد در رکود عمیقی به سر می‌برد در روزهای گذشته اخباری مبنی بر احتمال کاهش ۴ درصدی قیمت میلگرد مطرح شد؛ اما انجمن نبرد این خبر را تکذیب کرده است.

اختلاف هزینه بین نورد سازان بزرگ و نوردسازان خصوصی امری غیرقابل انکار است. البته گفتنی است که در حال حاضر نیز قیمت میلگرد بازار با نرخ میلگرد بورسی حدود ۷ درصد اختلاف قیمت دارد.

در بررسی دلایل این اختلاف قیمت می‌توان عوامل متعددی را دخیل دانست که مهم‌ترین آن می‌تواند محبوبیت برخی برندها مانند ذوب آهن در میان خریداران داخلی و خارجی باشند که در نتیجه این امر قیمت صادراتی این برند نیز از قیمت داخلی آن حمایت خواهد کرد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی از آن است که معاملات آهن اسفنجی با کاهش نوسان جزئی روبرو بوده است و نیمی از شمش عرضه شده دیروز به طور کلی معامله نشد. در عرضه‌های هفته گذشته با توجه به کمبود آهن و افزایش قیمت آهن اسفنجی معاملات شمش در بورس رونق داشت؛ اما در عرضه این هفته اثر آن معکوس بود و معاملات شمش به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین