عدم توازن قیمت آهن بورسی و بازار

انواع تیرآهن IPB در بازار ایران | فروشگاه آهن آلات بنیامین

همان طور که می دانید، در این روزها به خصوص در ماه های اخیر، بازار آهن و فولاد در مقایسه با دیگر بازارها نوسان بیشتری دارد که دلیل این نوسانات متاثر از نرخ دلار، میزان عرضه و تقاضا، وضعیت ساخت و سازها و نوسانات نرخ جهانی فولاد و اوضاع اقتصادی کشور است.

در پنج شنبه هفته گذشته بازار آهن و فولاد نسبتا تعطیل اعلام شد؛ به همین منظور قیمت محصولات در اغلب مبادی ثابت بود؛ اما بازار ارز با نوسان جزئی همراه بود به طوری که نرخ دلار حول ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان بالا و پایین می شد و در آخر هم هر دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان به معامله رسید.

در روز پنج شنبه نرخ میلگرد در اکثر مبادی ثابت بود، برخی از تولیدی ها قیمت ها را اعلام نکردند و تنها نرخ میلگرد اصفهان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کاهش پیدا کرد و میلگرد میانه هم با ۱۰۰ تومان کاهش با قیمت ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید.

قیمت تیرآهن نیز در هفته گذشته در اکثر مبادی ها ثابت بود و قیمت تیرآهن ذوب آهن هم در روز پنج شنبه اعلام نشد و انواع نبشی، ناودانی و سپری نیز بدون تغییر عرضه شدند و نرخ انواع لوله و پروفیل نیز ثابت بود.

نرخ روز ورق سیاه، ورق آجدار و ورق اسیدشویی نیز به صورت ثابت بود و ورق های روغنی، رنگی، گالوانیزه هم بدون تغییر به فروش رسیدند و با توجه به این اوضاع می توان گفت که مطابق با تعطیلی های هفته سوم شهریور ماه که آخر تابستان هم بود با اوج گرفتن سفرها، بازار آهن بیشتر در رکود فرو رفت.

نگاهی به معاملات بورس و بازار آزاد

رکودی که در معامله های محصولات فولادی قبل از تعطیلات اربعین سایه افکنده بود به علت سختی های حمل و نقل افزایش پیدا کرد و این شرایط در حالی اتفاق افتاد که معاملات شمش فولاد همسو با مواردی همچون افزایش قیمت دلار و حضور پر رنگ متقاضیان سرمایه ای رونق بیشتری داشت؛ با این اوصاف، تعهدات صادراتی نوردکاران کم شده و این موضوع موجب گشته که این تولید کنندگان به طور مداوم مقاطع فولادی را در رینگ صنعتی بورس به عرضه برسانند.

در هفته دوم ماه شهریور بیش از ۲۶۷ هزار تن از انواع میلگرد فولادی در رینگ صنعتی بورس کالا به عرضه رسید که قیمت پایه برای این کار بین ۲۲ هزار و ۱۳۰ و ۲۳ هزار و ۸۰ تومان برآورد شد که این نرخ پایه در مقایسه با قیمت فروش شمش فولادی در همین بازار ارزش زیادی دارد؛ ولی وجود کالاهای فولادی با نرخ کمتر در بازار آزاد و رکودی که به قسمت ساخت و ساز سایه افکنده موجب شده که این محصولات تقاضای چندانی نداشته باشند.

میزان تقاضای به ثبت رسیده برای ۲۶۷ هزار تن میلگرد عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا در هفته سوم ماه شهریور حدود ۳۲ هزار تن اعلام گشت و در آخر فقط ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن از محصول به عرضه رسید؛ به این طریق در میانه رکود سنگین حاکم بر معاملات مقاطع طویل فولادی فقط ۷.۴ درصد از عرضه ها به معامله رسید.

میانگین قیمت فروش  میلگرد در این بازه حدود ۲۲ هزار و ۹۳۰ تومان بود که این قیمت با مدنظر قرار دادن مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس به ۲۵ هزار تومان رسید؛ در همین هنگام میلگرد در بازار آزاد تهران با قیمت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می شد که وجود محصولاتی با نرخ کمتر از بازار بورس در بازار آزاد، رکود معاملاتی حاکم در این قسمت را تشدید می کند.

به طور کل، اوضاع معاملاتی در بازار فولادی نسبت به دیگر بازارها که متاثر از شرایط اقتصادی کشور هستند تغییر بیشتری را به خود دیده است و تاثیر عواملی نظیر نرخ ارز، تقاضا و عرضه در داخل و خارج کشور، سیاست های دولت، تحریم ها، وضعیت ساخت و ساز و … بر این بازار به شدت اثر می گذارد.

در دومین هفته از ماه شهریور میلگرد با قیمتی در بازه ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان به بازار فیزیکی بورس کالا به عرضه رسیده که این موضوع موجب بالا رفتن نرخ پایه میلگرد شده است و با این اوصاف، عدم وجود تقاضای مصرفی و سرمایه ای در این قسمت از فروش این محصول جلوگیری می کند و به غیر از این روش مشخص کردن نرخ پایه شمش و اجازه حضور متقاضیان سرمایه ای در این بازار موجب گشته که توازن قیمتی در معاملات شمش و محصولات فولادی از بین برود به این صورت که خرید شمش و تولید محصول در بازار داخلی و حتی صادراتی توجیه اقتصادی ندارد.

گزارش های به دست آمده از بورس نشان می دهد که امروز ۱۳ هزار و ۱۰ تن شمش عرضه می گردد که قیمت آن حدود ۲۳ هزار و ۱۹۶ تومان است که حجم آن نسبت به آخرین عرضه ۷۰ درصد کاهش یافته؛ اما قیمت آن با افزایش ۲.۵ درصدی همراه بوده است.

در معاملات امروز، میلگرد ساده صنعتی به میزان ۵ هزار و ۹۱۸ تن با نرخ ۳۱ هزار و ۸۶۹ تومان به عرضه می رسد؛ همچنین فروشندگان میلگرد آلیاژی و کلاف می توانند میزان ۳ هزار و ۱۰۰ تن و ۱۰ هزار و ۹۵۲ تن از این کالاها را با نرخ های ۲۵ هزار و ۱۹۷ تومان و ۲۷ هزار و ۹۴۶ تومان از این محصولات را به عرضه برسانند.

با این توضیحات در صورتی که قصد خرید انواع آهن آلات را دارید، پیشنهاد ما به شما این است که این محصولات را در حجم عمده و خرده، بدون واسطه با بهترین کیفیت و قیمت از فروشگاه تجهیزات ساختمانی بنیامین خریداری نمایید و برای ارتباط با کارشناسان فروش این مجموعه کافیست که به آدرس زیر مراجعه فرمایید یا با شماره تلفن های موجود در همین صفحه تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین