افزایش دوگانگی در بازار آهن

بازار آهن آلات | فروشگاه آهن آلات بنیامین

همان طور که می دانید طی یک ماه گذشته یک نوع دوگانگی در چرخه فولاد کشور حاکم شده بود به صورتی که نرخ کالاهای میانی مانند شمش فولاد افزایش داشت و رونق جزئی معاملات در این بازار مشاهده می شد و این در حالی بود که محصولات پایین دست با رکود نسبی روبرو شدند و تقاضای چندانی از طرف مصرف کننده وجود نداشت.

در روز چهارشنبه قیمت انواع آهن آلات در اغلب زیر مجموعه ها و مبادی در روند نزولی قرار گرفت، شمار زیادی از مجموعه ها نیز نرخ این محصولات را کاهش دادند و در برخی دیگر از مراکز هم شاهد افزایش قیمت این محصولات بودیم.

دلار نیز در روز گذشته از همان ابتدای روز در روند صعودی قیمت قرار گرفت و نرخ هر دلار بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و در نهایت هم با نرخ ۴۹ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد.

قیمت میلگرد نیز در روز گذشته ثابت بود؛ اما برخی از کارخانه ها نرخ این محصول را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش دادند و برخی دیگر از مراکز نیز قیمت میلگرد را حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ کاهش دادند و کف قیمت میلگرد حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار تومان برآورد شد.

میلگرد میانه ۱۴ با ۱۰۰ تومان کاهش قیمت به ۲۴ هزار و ۴۰۰، میلگرد نیشابور با ۳۰۰ تومان کاهش به ۲۴ هزار و ۳۱۰ و میلگرد فولاد زاگرس با ۲۰۰ تومان افزایش به ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

نرخ تیرآهن نیز در اکثر کارخانه ها ثابت و بدون تغییر بود؛ اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان در هر شاخه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و انواع نبشی، ناودانی و سپری هم با همان نرخ قبلی به معامله رسیدند.

نرخ روز گذشته پروفیل نیز ثابت و بدون تغییر بود و تنها پروفیل نیکان بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان قیمتش کاهش پیدا کرد؛ نرخ انواع لوله نیز بدون تغییر اعلام شد و قیمت انواع ورق های سرد هم حدود ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

در روز چهارشنبه نرخ انواع ورق سیاه، ورق آجدار و ورق اسید شویی در برخی از ضخامت ها با کاهش ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود.

گزارشات بورس نشان می دهد که از ۲۸۵ هزار و ۳۰۶ تن محصول فولادی که دیروز به عرضه رسید تنها ۴۶ هزار تن آن به فروش رفت؛ همچنین از ۱۷۷ هزار تن میلگرد تنها ۳۴ هزار و ۱۰۵ تن آن با نرخ ۲۲ هزار و ۶۱۵ تومان معامله شد که نسبت به آخرین عرضه حدود ۹/۰ درصد افزایش قیمت داشته؛ همچنین از ۲۷ هزار و ۹۸ تن تیرآهن حدود ۹ هزار و ۱۳۱ تن آن با قیمت ۲۲ هزار و ۹۶۷ تومان به معامله رسید.

تناقضات بازار شمش و محصولات فولادی

آن طور که از معاملات بورس کالا انتظار می رود، در پنجمین هفته عرضه مقاطع پایین دست، تقاضا همچنان در پایین ترین حد ممکن قرار دارد و فقط کالاهای اعتباری تقاضای نسبتا خوبی داشتند و در حالی که شمش بورس همچنان پر متقاضی است.

به عبارت ساده تر می توان گفت که چرخه فولاد در کشور به نوعی دچار دوگانگی شده است که رشد نرخ شمش بیش از قیمت صادراتی فوب خلیج فارس، به کاهش صادرات این محصول منجر شده است که در چنین شرایطی کاهش ساخت و سازها نیز به شدید شدن رکود بازار آهن داخلی دامن زده؛ از همین رو شاهد کاهش رونق در واحدهای نوردی هستیم.

طبق گفته یکی از فعالان بازار آهن و فولاد، تولید و عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در دو هفته اخیر کاهش پیدا کرده است و این موضوع موجب افزایش نرخ تمام شده کالاهای نوردی شده است.

قیمت فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا به ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده که با در نظر گرفتن مالیات و کارمزد به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

مطابق با هزینه تبدیل و حمل، قیمت میلگرد تولیدی با استفاده از این شمش به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید و این در حالیست که در بازار آزاد میلگرد با نرخ ۲۳ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به معامله می رسد که با این قیمت هنوز هم تقاضا در ضعیف ترین حالت ممکن قرار دارد؛ به همین منظور خرید شمش از رینگ صنعتی بورس کالا و تبدیل آن به میلگرد و فروش در بازار داخلی توجیه اقتصادی ندارد.

شمش آهن | فروشگاه آهن آلات بنیامین
شمش آهن | فروشگاه آهن آلات بنیامین

رونق شمش فولاد و چالش های بازار اقتصادی

این فعال بازار تاکید کرد که  رونق رینگ شمش فولاد به علت نداشتن توجیه اقتصادی و به دلیل حذف محدودیت های کد و سهمیه بهین یاب و حضور سرمایه گذاران سرمایه ای حاصل شده است؛ همچنین وی بین کرد که در عوض، بازار مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا با رکود سنگینی مواجه است و به عنوان پیشنهاد برای رفع تعهدات صادراتی، نوردکاران به عرضه محصولات سنگین در بازار مشغول شده اند و از طرفی دیگر سفرهای اربعین بر صادرات محصولات فولادی به کشورهای همسایه اختلال ایجاد کرده است.

پیش بینی بازار آهن در روزهای آینده

این فعال بازار در خصوص آینده بازار مقاطع طویل فولادی بیان کرده است که با ورود به ماه شهریور که آن را تحت عنوان ماه سفر و بروز رکود در کسب و کارها می شناسند، وی امیدوار می باشد که با آغاز مهر ماه در بازار یک رونق نسبی مشاهده شود.

همچنین وی اشاره کرد که طی هفته های تابستان، بازار مقاطع فولادی با رکود سنگین مصرفی و سرمایه ای روبرو بوده است؛ اما در حال حاضر فعالان در این بازار امید دارند که در فصل پاییز بازار احیا شود.

در صورتی که تمایل به خرید انواع آهن آلات را دارید، ما به شما پیشنهاد می کنیم که این محصولات را در حجم نا محدود به طور مستقیم و بدون واسطه با بهترین قیمت از فروشگاه تجهیزات ساختمانی بنیامین به طور حضوری یا آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین