رکود عمیق مسکن

داربست مدولار چیست | فروشگاه آهن آلات بنیامین

به دلیل رکود عمیق حاکم بر بازار مسکن و ساخت و ساز همچنان در این هفته شاهد رکود معاملات در بازار آهن و فولاد به ویژه در واحدهای انتهایی زنجیره فولاد و همچنین کاهش تدریجی قیمت روز آهن‌آلات و نیز افزایش پدیده زیرفروشی بوده‌ایم.

از روز چهارشنبه بازار ارز روند افزایشی تدریجی را در پیش گرفت و قیمت دلار به حدود ۵۱ هزار تومان رسید و در پایان روز هر دلار در بازار آزاد ۵۱۱۰۰ تومان معامله شد. به نظر می‌رسد این نوسان و افزایش قیمت دلار ناشی از بروز حادثه انفجار در شهر کرمان بوده و احتمال می‌رود از امروز نوسانات بازار به تدریج کاهش یابد.

با وجود این نوسان قیمت ارز شاهد نوسان خاصی در قیمت آهن آلات نبودیم؛ زیرا این روزها به دلیل عدم وجود نقدینگی و در پی آن کاهش قدرت خرید مشتریان صرفاً نظاره‌گر اوضاع بازار بوده و علی رغم وجود نوسانات کاهشی یا افزایشی که در بازار وجود دارد مشتری اقدام به خرید آهن نمی‌کند.

این رکود موجود بر در بازار به افت چشمگیر معاملات مشتریان منجر شده است. به گونه‌ای که قیمت میلگرد آجدار به زیر ۲۲ هزار تومان رسیده است و در برخی موادی میلگرد ۲۱۵۰۰ تومان معامله می‌شود. همچنین قیمت تیرآهن به ویژه قیمت تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان با کاهش ۲۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی در هر شاخه گزارش شد، اما برخی مبادی خصوصی با تاثیر گرفتن از نوسانات افزایشی قیمت دلار قیمت محصولات خود را اندکی افزایش دادند.

همچنین معاملات بورس کالا نیز از اوضاع رکود موجود در بازار مستثنا نبود، به گونه‌ای که ۷۰ درصد از ۳۵۲ هزار و ۷۹۷ محصول فولادی که قرار بود در بورس کالا به مشتریان عرضه شود حتی به تابلو معاملات راه نیافت.

در همین راستا تنها ۲۸ هزار تن از ۷۷ هزار و ۳۶۰ تن میلگرد آجدار موجود در بازار معامله شد و قیمت میلگرد در معادلات روز چهارشنبه حدود ۲۱ هزار و ۱۸۴ تومان در نظر گرفته شد که نشانگر کاهش نرخ این محصول نسبت به هفته‌های گذشته بوده است.

همچنین تنها حدود ۱۲ هزار تن از ۳۱ هزار و ۴۶۱ تن تیرآهن عرضه شده در بازار ثبت تقاضا شد. حجم عرضه انواع ورق در بورس کالا نیز ۶۰ هزار و ۳۴۷ تن اعلام شد که تنها حدود ۵۵ هزار تن تقاضا برای آن ثبت شد.

قیمت ورق سیاه به ویژه قیمت ورق گرم مبارکه نیز طی هفته گذشته روندی صعودی داشته و در پایان هفته صعود آن تقریباً متوقف شده است. طبق آمار موجود امروز حدود یک میلیون و ۶۴۷ تن محصولات فولادی به بازار عرضه خواهد شد که از این میزان حدود ۷۱ هزار تن به عرضه آهن اسفنجی اختصاص یافته و ۵۸ هزار و ۶۴۰ تن دیگر نیز شمش بلوم عرضه خواهد شد.

علاوه بر ۴۵۰ تن میلگرد آلیاژی عرضه شده حدود ۴ هزار تن میلگرد ساده و ۱۶ هزار تن میلگرد کلاف نیز در بازار عرضه می‌شود.

جالب است بدانید قیمت میلگرد ساده در عرضه امروز حدود ۲۹ هزار و ۲۷۴ تومان تخمین زده شده است.

طبق گزارش انجمن تولید کنندگان فولاد کشور در ۸ ماه گذشته بیش از ۱۱۷ میلیون تن مقاطع فولادی در کشور تولید شده که بیشترین مصرف آن در بخش بازار داخلی بوده است؛ در حالی که طبق آمار بازار مسکن در رکود بسیار عمیقی به سر می‌برد و تقاضای مصرف آهن آلات با کاهش بسیار چشمگیری مواجه بوده است.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین