خروج فولاد از بورس کالا

بورس کالا | فروشگاه آهن آلات بنیامین

مطابق با شنیده ها احتمال دارد که فولاد و سیمان از بورس کالا حذف شوند و هدف از این کار کاهش و کنترل نرخ مسکن می باشد؛ ولی هنوز به طور جدی و قطعی خبری در این باره پخش نشده است.

در روز شنبه با توجه به تعطیلی هفته جاری بازار آهن باز هم جو آرامی داشت و آهن آلات بدون هیچ تغییری در قیمت با همان نرخ قبلی به عرضه رسیدند؛ اما نوسان قیمت در تعداد انگشت شماری از کارخانه ها مشهود بود.

بازار ارز در ابتدای هفته نیز نوسان چندانی نداشت و دلار در پایان روز شنبه با قیمت ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

قیمت میلگرد ثابت بود؛ ولی کاهش ۵۰ تا ۳۰۰ تومانی نرخ این محصول در برخی از حوزه ها دیده می شد به طوری که میلگرد زاگرس با ۱۰۰ تومان کاهش قیمت به ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسید، میلگرد نیشابور با ۱۰۰ کاهش قیمت به ۲۴ هزار و ۲۱۰ تومان رسید و میلگرد میانه با کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ در هر کیلو با قیمت ۲۳ هزار و ۹۰۰ معامله شد.

مطابق با گزارش می توان گفت که در فصل بهار قیمت میلگرد و آهن نوسانات سینوسی بیشتری داشت؛ ولی در فصل تابستان این نوسانات چندان قابل توجه نبود و روند کاهش همچنان در تداوم بود که این سیر کاهشی با شدید شدن رکود و خروج تقاضای مصرفی و سرمایه ای همراه بود.

تیرآهن در ابتدای هفته قیمت ثابتی داشت؛ اما تیرآهن های ذوب آهن اصفهان، اهواز و فایکو حدود ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان قیمتشان کاهش یافت.

ورق آهن نیز نرخ ثابتی داشت؛ اما ورق های رنگی، گالوانیزه و روغنی حدود ۳۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.

نرخ پروفیل های نیکان و کیان پرشیا ثابت بود؛ ولی قیمت قوطی آهن و پروفیل مبلی و سایر پروفیل ها در بیشتر مراکز ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش یافت و قیمت انواع لوله نیز با ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش قیمت همراه بود.

قیمت انواع نبشی، ناودانی و سپری نیز ثابت بودند؛ اما چند کارخانه این محصولات خود را حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کمتر از قیمت قبلی به عرضه رساندند.

گزارش های به دست آمده از بورس کالا نشان می دهد که  امروز ۱۹۵ هزار و ۲۱۰ تن محصول فولادی به عرضه می رسد که ۱۶۵ هزار و ۲۱۰ تن آن شمش بلوم با قیمت ۱۹ هزار و ۵۲۰ تومان می باشد.

همچنین ۵ هزار تن ورق گالوانیزه G با قیمت ۴۰ هزار و ۵۱۹ تومان و ۲۰ هزار تن ورق تختال C با قیمت ۱۹ هزار و ۵۱۰ تومان به عرضه می رسد.

فولاد و سیمان از بورس کالا خارج می شوند

همان طور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم، خبرهای ضد و نقیضی از بورس کالا شنیده می شود که مضمون آن ها حذف محصولات فولادی از بورس می باشد که این موضوع احتمال دارد صدمه هایی برای این بازار و بازار سرمایه ای داشته باشد.

در خصوص این خبرها دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفته های وزیر راه را مبنی بر خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس کالا به جهت کاهش قیمت مسکن مثبت برشمرد و بورس کالا را دلیل بهم ریختگی بازار مصالح دانست.

این فرد معتقد است که فعالیت بورس کالا اگر شفاف باشد و در ساختار صنعت ساخت و ساز راه اندازی شود، این کار برای بازار مسکن مفید می باشد؛ ولی بورس کالا عملا برای کنترل قیمت ها هیچ کار مفیدی انجام نداده است.

وی بیان کرد که امروز سازندگان و انبوه سازان همچنان به همان شیوه ای که قبل از عرضه مصالح ساختمانی در بورس عمل می کردند نیازهای خود را فراهم می کنند و او گفت که همچنان روند قبلی را دنبال می کنیم به این صورت که از مصالح فروشی ها سیمان و از تامین کنندگان فولاد تهیه می نماییم و بورس کالا در این فرایند به عنوان واسطه ای بین تولید کننده و مصرف کننده می باشد.

دبیر کانون انبوه سازان با تاکید به این موضوع که بورس قادر نبوده قیمت مسکن را کنترل کند گفت انبوه سازان چند بار تذکر دارند که نرخ مصالح اصلی ساختمان رو به افزایش است و بر روی آن ها کنترلی وجود ندارد؛ اما این هشدارها نادیده  گرفته شد.

وی ادامه داد با بیان این که مراکز تولیدی سیمان و فولاد کالاهای خود را به شکل تدریجی وارد بازار مصرف می کردند و با این که تقاضا برای مصالح ساختمانی کم شده فولادی ها اعلام کردند که در انتظار بالا رفتن قیمت ها می باشند.

از این که ما را در این مقاله خبری تا انتها همراهی کردید سپاسگزاریم؛ در صورتی که قصد خرید انواع آهن آلات را به صورت عمده یا خرده دارید می توانید که این محصولات را از فروشگاه تجهیزات ساختمانی بنیامین بدون واسطه به صورت حضوری یا اینترنتی خرید کنید و درب محل کار تحویل بگیرید.

جهت دریافت قیمت و خرید از فروشگاه تجهیزات ساختمانی بنیامین شماره تلفن های موجود در صفحه از پل های ارتباطی با کارشناسان فروش این مجموعه هستند.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین