قیمت آهن در نیمه دوم سال چگونه است؟

آهن آلات | فروشگاه آهن آلات بنیامین

همان طور که مطلع هستید بازار آهن و فولاد در نیمه اول سال با ثبات قیمت و رکود همراه بود و چندان تقاضای قابل توجهی هم در این موقع از سال وجود نداشت و کارشناسان هم عقیده دارند مطابق شاخص های اقتصادی در نیمه دوم سال با افزایش قیمت آهن آلات روبرو می شویم.

بازار آهن و فولاد در هفته گذشته نوسانات متعددی را به خود دید به این صورت که قیمت آهن آلات در برخی از مراکز ثابت اعلام شد؛ اما در برخی از حوزه ها کاهش و افزایش قیمت این محصولات مشهود بود و در آخر هم در روز پنجشنبه بیشتر مبادی قیمت ها را بدون تغییر اعلام کردند.

در آخر هفته گذشته بازار ارز روند کاهش داشت و دلار در اواخر روز پنجشنبه با قیمت ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان به معامله رسید.

محدوده نوسانات دلار در بازار آزاد در نقطه اوج خود در ابتدای اسفند سال ۱۴۰۱ به مدت ۵ ماه کاهش یافت تا جایی که در اوایل مرداد امسال به محدوده حمایت یک ساله ۴۸.۵ تا ۴۹.۵ هزار تومان محدود شد؛ این تغییرات در این بازار تا حدودی قابل پیش بینی بودند و به دلیل فضای مثبت در مذاکرات سیاسی و کاهش نقدینگی اتفاق افتادند که این موضوع به نظر می آید به عنوان حمایتی از صنایع، بازار سهام و بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده باشد و این تغییرات بیانگر این هستند که در بازار نرخ ارز فعلا در محدوده حداقل محسوب شده و ممکن است که برای مدتی کوتاه در این محدوده ثابت و بدون تغییر بماند.

در روز چهارشنبه هفته گذشته کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی قیمت میلگرد مشهود بود که در فردای آن روز نرخ میلگرد ثابت شد و قیمت متوسط آن بین ۲۳ هزار و ۶۰۰ تا ۲۵ هزار تومان اعلام گشت.

تیرآهن نیز هم در بخش شاخه فروشی و هم در بخش کیلویی یک نرخ ثابت داشت و قیمت انواع نبشی، ناودانی و سپری هم عمدتا ثابت اعلام شد.

بازار قوطی آهن و پروفیل در پایان هفته گذشته کمی غیر شفاف و بهم ریخته به نظر می رسید به طوری که در روز چهارشنبه قوطی آهن بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشت؛ اما در روز پنجشنبه قیمت انواع پروفیل در تمام شرکت ها ثابت و بدون تغییر بود و قیمت پروفیل آهن ۲ میلیمتری در هر کیلو به ۳۷ هزار و ۱۰۰ تا ۳۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و انواع لوله نیز با همان قیمت قبل و بدون هیچ تغییری در نرخ به فروش رسیدند.

بازار آهن و فولاد تا حدودی با کمبود ورق ۲ میل همراه است که این موضوع موجب افزایش نگرانی ها و به وجود آمدن نوعی نقض در بازار شده است که این مشکل به افزایش قیمت ورق سیاه در اواخر هفته گذشته منجر شده؛ اما ورق های گالوانیزه، روغنی، رنگی شیروانی و انواع ورق های سرد نرخ ثابتی داشتند.

بر اساس تعطیلی ای که در پیش داریم انتظار می رود که بازار باز هم ناپایدار باشد و این ناپایداری حداقل تا روز دوشنبه چندان واضح نخواهد بود.

نیمه اول سال ۱۴۰۲ در حالی به پایان رسید که به رغم پیش بینی ها کلیه بازارها در ثبات نسبی به سر بردند و با این حال اگر بخواهیم نیمه سال دوم را از لحاظ شاخص های اقتصادی میش بیتی و تجزیه تحلیل کنیم، احتمال افزایش قیمت ها به دور از انتظار نیست؛ اما تاثیر برخی از فاکتورهای داخلی و خارجی را که به طور حقیقی و روانی بازار را متاثر می کنند را نمی توان چشم پوشی کرد.

از جمله عوامل مهمی که می تواند روند بازار را تغییر دهد، اخبار سیاسی است که در شش ماهه اول سال خبرهای سیاسی مثبت و منفی نقش بسیار حائز اهمیتی در مدیریت بازار داشتند؛ از سویی دیگر کاهش نقدینگی و تورم که در همه بازارهای مالی اثرگذار هستند در بالا و پایین شدن نرخ آهن آلات بی تاثیر نمی باشند و به غیر از این کسر بودجه نیز عاملی بوده که احتمال دارد بر ردی روند نوسانات بازار اثرگذار باشد.

به طور کلی با این که انتظار داشتیم در شش ماهه اول سال که فصل ساخت و ساز هم است معاملات در بازار آهن و فولاد رونق بگیرد، در این ایام با کاهش ساخت و سازها، رکود در بازار مسکن و نبود تقاضای سرمایه و مصرفی روبرو شدیم و تقاضا در این بازار در ضعیف ترین حالت ممکن قرار داشت.

از این که تا انتهای این مقاله خبری با ما همراه شدید از شما سپاسگزار هستیم؛ در صورتی که قصد خرید انواع آهن آلات را به طور مستقیم و بدون واسطه، با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت دارید، حتما به فروشگاه تجهیزات ساختمانی بنیامین سری بزنید و با خرید و سفارش آهن آلات از این فروشگاه خریدی راحت، به صرفه و رضایت بخش را برای خود رقم بزنید.

جهت ارتباط با کارشناسان فروشگاه تجهیزات ساختمانی بنیامین و دریافت قیمت می توانید که با شماره تلفن های زیر در ارتباط باشید.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین