اوضاع بازار آهن در نیمه دوم سال

اسکافلد مثلثی | فروشگاه آهن آلات بنیامین

هفته پیش قیمت روز آهن آلات در بیشتر مراکز روند خطی و ثابت داشت؛ ولی همچنان ورق گرم دو میل و پروفیل نیز قیمتی افزایشی داشتند و به نظر می رسد که در نیمه دوم سال با افزایش قیمت آهن آلات روبرو باشیم.

پایان هفته گذشته هم با رکود و آرامش گذشت و قیمت آهن آلات در بیشتر مبادی ثابت بودند؛ اما کاهش جزئی نرخ بعضی از محصولات در تعداد معدودی از مراکز دیده می شد؛ بازار ارز نیز در پایان هفته گذشته در روند صعودی قرار گرفت و دلار با افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت با نرخ ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان در پاین روز معامله شد.

میلگرد آجدار در روز پنج شنبه قیمتی ثابت داشت؛ اما چند کارخانه نرخ این محصول را به طور جزئی کاهش دادند به این صورت که قیمت میلگرد فولاد زاگرس با ۱۰۰ تومان کاهش به ۲۳ هزار و ۵۰۰ رسید، قیمت میلگرد فایکو با ۱۰۰ تومان افت به ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و میلگرد میانه با ۱۵۰ تومان کاهش به ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و کف قیمت میلگرد هم  بین ۲۳ هزار و ۲۰۰ تا ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد.

با این که بیشتر مراکز روند ثابتی قیمت داشتند و نرخ سایر ورق ها با عرضه سنگین فولاد در بازار کاهش نسبی پیدا کردند؛ ولی ورق گرم دو میل و به تبع از آن قیمت قوطی پروفیل نیز روند صعودی را تجربه کردند به این صورت که قیمت قوطی آهن در هر کیلو ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

در روز پنجشنبه قیمت ورق سیاه در بیشتر کارخانه ها ثابت اعلام شد و قیمت ورق های گالوانیزه، رنگی، روغنی و استیل نیز ثابت بود و نرخ انواع لوله هم ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

مطابق با شنیده ها، با بازگشت کارخانه گیلان به چرخه تولید در روزهای آینده حباب قیمت ورق ۲ میل از بین می رود و نرخ آن هم اصلاح می گردد.

قیمت روز تیرآهن نیز در بیشتر مراکز ثابت بود؛ اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی از ضخامت ها حدود ۱۰ تا ۸۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و نرخ انواع ناودانی، نبشی و سپری هم در هفته پیش ثابت اعلام شد.

مطابق با نمودار نرخ آهن و بررسی شواهد موجود، بازار آهن در نیمه سال اول ۱۴۰۲ در رکود و ثبات بی سابقه ای به سر می برد و بعضی از افراد بر این باور هستند که در نیمه دوم سال به علت انتخابات در پیش و سعی و کوشش دولت برای ثابت نگه داشتن قیمت ها، مانند شش ماهه اول سال خواهد بود؛ اما با آنالیز معیارهای موثر بر نرخ آهن آلات چند فاکتور وجود دارند که احتمال نی رود روند بازار را دستخوش تغییر سازند.

به عقیده بعضی از افراد مطابق با اوضاع اقتصادی که کشور دارد و کمبود نقدینگی و تورم احتمال می رود که در نیمه دوم سال جاری نوسانات معکوس را مشاهده کنیم؛ به غیر از این با توجه به  پایان رسیدن برجام و تمرکز و روی آوردن به مسئله FATF ، افزایش فشارهای سیاسی به علت بالا رفتن غنی سازی اورانیوم و شدید شدن فعالیت های موشکی، گسترش روابط کشورهای همسایه علی الخصوص عربستان با اسرائیل، نزدیک شدن به انتخابات امریکا و احتمال انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور این کشور، رشد تدریجی انتظارات تورمی و افزایش قیمت ها دور از انتظار نمی باشد.

در خصوص احتمال افزایش نرخ دلار در نیمه دوم سال و اثرات آن در بازار آهن و فولاد علی الخصوص از آبان ماه، می توان این گونه بیان کرد که در شش ماهه گذشته سال نرخ دلار که در کانال ۵۳ هزار تومانی بود با توجه به سیاست های کنترل ارزی دولت، قیمت دلار روند کاهش به خود گرفت و تا پایان شهریور در کانال ۴۹ هزار تومانی ثابت ماند؛ اما بعضی از کارشناسان اقتصادی می گویند که با توجه به رشد نقدینگی و کسری بودجه نرخ دلار در نیمه دوم سال افزایش پیدا می کند؛ به غیر از این با توجه به آماری که هفته پیش، گمرک ایران از تراز تجاری کشور پخش نمود احتمالا قیمت دلار روند صعودی به خود می گیرد.

مطابق با این موضوع، آمار ارزی که در نیمه اول سال به جهت واردات هزینه شده بیشتر از ارزی می باشد که برای صادرات خرج شده و به عبارت ساده تر، منابع ارزی بیشتری از کشور خارج شده در حالی که تراز تجاری نیمه اول سال منفی ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است که نسبت به شش ماهه مشابه سال ۱۴۰۱ ۴ میلیارد دلار بدتر شده است.

از آنجایی که  در شش ماهه دوم سال به طور معمول شدت واردات و صادرات افزایش پیدا می کند این موضوع موجب نگرانی می شود؛ چرا که  در این دوره احتمال می رود کسری تراز تجاری بیشتر شود و نرخ دلار افزایش پیدا کند.

دولت بیان کرد که با کنترل نرخ تورم و ثابت نگه داشتن قیمت دلار در نیمه اول سال نگرانی هایی وجود دارد و منابع ارزی در نیمه دوم سال کاهش می یابند و این موضوع به ویژه زمانی که مسئولان دولت در مدت چند ماه اخیر به کنترل تورم تاکید می کنند و واردات را تحت عنوان یکی از راهکارهای کاهش تورم می شناسند بیشتر مطرح می شود که  این رویکرد احتمال دارد تورم را در مدت کوتاهی به حداقل برساند؛ ولی در بلند مدت کشور را با کمبود منابع ارزی و افزایش نرخ ارز روبرو می کند.

امیدواریم که مطالعه این مقاله خبری برایتان مفید بوده باشد؛ در صورتی که قصد خرید آهن آلات را دارید، مطابق گفته های فوق الان بهترین زمان خرید محسوب می شود و شما می توانید که از طریق فروشگاه تجهیزات ساختمانی بنیامین انواع آهن آلات را در حجم نامحدود به صورت حضوری یا اینترنتی با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید و درب محل تحویل بگیرید‌

جهت ارتباط با این مجموعه و دریافت قیمت لازم است که با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین