آیا بازار آهن احیا می شود؟

بازار آهن آلات | فروشگاه آهن آلات بنیامین

روند افزایشی که بازار آهن در پیش گرفته بود در روز گذشته نسبتا آرام‌تر شد و برخی از مبادی فروش اقدام به اصلاح جزئی قیمت‌ها کردند. اگرچه برخی از مبادی فروش نیز همچنان برای افزایش قیمت روز آهن‌آلات اصرار داشتند اما شمار زیادی از آنها قیمت را ثابت اعلام کردند. قیمت دلار نیز که تا پیش از این سیر صعودی در پیش گرفته بود تا حدودی اصلاح شد و هر دلار در بازار آزاد ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

در روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در اکثر موادی فروش ثابت اعلام شد اما برخی از شرکت‌ها محصولات خود را با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی به بازار عرضه کردند و تعدادی از آنها نیز بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان اصلاح قیمت انجام دادند.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد نیشابور بدون هیچ تغییری در هر کیلو حدود ۲۳ هزار و ۲۱۰ تومان اعلام شد و قیمت میلگرد آناهیتا گیلان نیز ۲۲ هزار و ۲۴ تومان اعلام شد. کف قیمت میلگرد در بازار حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۳ هزار تومان اعلام می‌شود و کف قیمت میلگرد از ابتدای هفته تا روز گذشته حدود ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

در بسیاری از مبادی فروش به ویژه ذوب آهن اصفهان قیمت روز تیرآهن حدود ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و چند کارخانه قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند. قیمت روز نبشی سپری و ناودانی نیز در بیشتر شرکت‌ها ثابت بود اما قیمت نبشی نستا در برخی از ضخامت‌ها با ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت همراه بود.

قیمت روز پروفیل پروفیل در و پنجره و پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها کماکان افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشتند اما پروفیل نیکان و کیان پرشیا قیمت ثابتی داشتند. قیمت پروفیل ۲ میل ورق مبارکه نیز حدود ۳۹ هزار تومان برآورد شد و قیمت لوله مانیسمان، لوله مبلی و سایر لوله‌های بدون درز و درزدار نیز افزایش ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشتند.

نوسانات افزایشی ورق سیاه نیز در اکثر شرکت‌ها آرام گرفت و قیمت ورق استیل ورق گالوانیزه ورق روغنی و سایر ورق‌های سرد در اکثر مبادی فروش ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

با بررسی گزارش‌های معاملات بورس کالا به این نتیجه می‌رسیم که روز گذشته از ۲۰۱ هزار و ۱۳۲ تن شمش عرضه شده حدود ۱۱۹ هزار و ۸۱۱ تن آن معامله شد و توانست بیشترین میزان معامله در طی ۵ هفته گذشته را ثبت کند. میانگین قیمت شمش حدود ۱۹ هزار و ۱۱۱ تومان ثبت شد که نسبت به معاملات هفته پیشین ۱.۲ درصد افزایش داشت و میزان معاملات نیز به طور کلی ۲۶.۶ درصد رشد داشته است.

افزایش قیمت دلار بازار آهن آلات و فولاد را تحریک کرده و به افزایش قیمت آهن آلات در روزهای گذشته منجر شده است. این در حالی است که قیمت شمش در معامله بورس دیروز نیز افزایش داشته و تقاضای خوبی برای آن ثبت شده است. به نظر می‌رسد چنانچه نوسانات قیمت دلار ادامه داشته باشد بازار از رکود عمیق عبور کند. البته باید دید عدم نقدینگی، رکود ساخت و ساز و حوادث سیاسی منطقه به چه صورت پیش خواهد رفت.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین