قیمت واقعی میلگرد چه قدر است؟

میلگرد آجدار | فروشگاه آهن آلات بنیامین

روز سه‌شنبه در قالب زیر مجموعه‌های بازار آهن داخلی آرامش نسبی برقرار شد و افزایش قیمت آهن آلات که از ابتدای هفته آغاز شده بود تقریباً آرام گرفت. قیمت آهن در اکثر بخش‌ها ثابت اعلام شد و در این میان اصلاحات در قیمت‌های برخی حوزه‌ها نیز مشاهده شد.

قیمت دلار که در هفته‌های گذشته تا نیمه‌های ۵۲ هزار تومان نیز عقب نشینی کرده بود روز گذشته مجدداً به حدود ۵۳ هزار تومان بازگشت و در پایین روز هر دلار در بازار آزاد حدود ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.

قیمت روز میلگرد روز گذشته در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد و چند کارخانه به اصلاح ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی قیمت‌های خود پرداختند. کف قیمت میلگرد در روز گذشته در محدوده ۲۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان ثبت شد و میلگرد راد همدان نیز بالاترین قیمت میلگرد در بازار را با ۲۴ هزار و ۶۹۵ تومان به خود اختصاص داد.

قیمت روز تیرآهن نیز در اکثر شرکت‌ها ثبات داشت اما قیمت تیرآهن ذوب اصفهان در سایزهای سنگین‌تر همچنان بین ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. قیمت روز ناودانی ایرانی، ناودانی اروپایی و نبشی نیز در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت ورق اسیدشویی، ورق سیاه و سایر ورق‌های گرم در کارخانه‌های اکسین و گیلان بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشت اما ورق آهن مبارکه با اصلاح قیمت ۲۰۰ تومانی روبرو شد. همچنین قیمت ورق شیروانی، ورق گالوانیزه و سایر ورق‌های سرد با کاهش ۳۰۰ تومانی همراه بودند.

در بازار پروفیل نیز ثبات نصفی حاکم بود به گونه‌ای که قیمت قوطی پروفیل، پروفیل مبلی و پروفیل صنعتی در اکثر موادی فروش با ثبات همراه بود اما قیمت پروفیل اصفهان و پروفیل صدرا با کاهش ۵۰۰ الی ۱۰۰ ثابت اعلام شد. قیمت لوله داربستی، لوله مانیسمان و سایر لوله‌ها در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

اگرچه در ماه‌های اخیر تقاضای آهن‌آلات و فولاد بسیار ضعیف بوده است اما با توجه به نوساناتی که در روزهای اخیر مشاهده می‌شود متقاضیانی که قصد خرید آهن آلات و میلگرد را داشتند دچار تردید شده‌اند و این پرسش برای آنها ایجاد شده است که آیا الان زمان مناسبی برای خرید میلگرد به شمار می‌رود یا خیر و اینکه آیا نوسانات افزایشی ادامه‌دار خواهد بود یا افزایش قیمت‌ها موقتی می‌باشد.

پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت ابتدا باید تمامی مؤلفه‌های بنیادینی که بر روی قیمت آهن و میلگرد تاثیرگذار هست را مد نظر قرار داد. عواملی مانند قیمت صادراتی شمش، قیمت دلار، عوارض ۲ درصدی شمش صادراتی اصلی‌ترین پارامترهای تعیین‌کننده قیمت آهن آلات و میلگرد می‌باشند. در این میان معاملات شمش در بورس کالا قابل استنادترین قیمت برای تعیین قیمت میلگرد در مقاطع پایین دست در کشور به شمار می‌رود. به علاوه می‌توان گفت با محاسبه قیمت شمش بورسی کف قیمت میلگرد در بازار هر کیلو ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

تفاوت قیمت میلگرد در کارخانه‌های مختلف می‌تواند به مواردی مانند سبک بودن وزن میلگرد، محدودیت سایز، بار آماده تحویل یا تکمیل بودن سبد فروشنده ارتباط داشته باشد اما ملاک برای ارزان یا گران قیمت بودن میلگرد ارزندگی فولاد در بازارهای صادراتی می‌باشد. محاسبه قیمت شمش فولادی در بورس کالا قیمت میلگرد ۱۴۰۰ تومان خواهد بود که با در نظر گرفتن قیمت میلگرد در بازار دامنه نوسانات قیمت میلگرد داخلی با توجه به محدودیت‌های موجود بین ۲۲ الی ۲۲ هزار تومان تعیین می‌شود و خرید این محصول در این محدوده قیمتی به صرفه و بدون حباب خواهد بود.

مقایسه قیمت میلگرد در بازار بورس کالا و محاسبه نرخ شمش بورسی بیانگر این موضوع است که قیمت میلگرد بورسی دارای حباب است و قیمت میلگرد بورسی امروز که بر اساس قیمت شمش اعتباری روز دوشنبه تعیین می‌شود چندان واقعی نیست. بنابراین کف قیمت میلگرد در بورس کالا ۲۳ هزار تومان است که به تاثیر از معاملات شمش در بورس در روز دوشنبه گذشته حباب دارد.

خاطرنشان می‌شود از آنجایی که معاملات نقدی باید بر اساس تعیین روند نوسانات قیمت آهن‌آلات مورد نظر قرار بگیرد میلگرد عرضه شده در بورس امروز که قیمت بالاتر از قیمت بازار دارد احتمالاً تقاضای چندانی نداشته باشد و بیشترین تقاضا به محصولات اعتباری یا سایر برندها اختصاص یابد.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین