وضعیت قیمت آهن در بهمن ماه

بررسی بازار آهن آلات | فروشگاه آهن آلات بنیامین

در پایان هفته گذشته بازار ارز مجدداً روند صعودی خود را در پیش گرفت و تا مرز ۵۴ هزار تومان نیز پیش رفت. قیمت آهن آلات نیز مانند سایر بازارهای مالی در هفته اخیر نوسانات افزایشی نرخ دلار بی‌نصیب نمانده و قالب مقاطع فولادی با افزایش قیمت روبرو بوده‌اند.

گزارش‌ها از بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بنگاه‌های تهران حاکی از آن است که علی رغم ثبات نسبی در سایزهای پرمصرف ۱۴ الی ۱۸ قیمت تیرآهن ذوبی در سایزهای سنگین ۲۰ و بالاتر همچنان صعودی بوده و با افزایش ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومانی مواجه است.

قیمت میلگرد آجدار استاندارد نیز با ثبات همراه بود و قیمت هر کیلو از این محصول بین ۲۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲۳ هزار تومان اعلام شد. به طور کلی قیمت میلگرد آجدار در روز پنجشنبه در برخی از مبادی فروش افزایش یافت اما عمده شرکت‌ها قیمت این محصول را با ثبات اعلام کردند.

امروز نیز قیمت میلگرد با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود و کف قیمت میلگرد در حال حاضر بین ۲۳ هزار تا ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام می‌شود. البته باید گفت رکود حاکم بر بازار مسکن، وجود سامانه تجارت و انبارها، الزام به عرضه منظم محصولات فولادی در بورس کالا، سامانه مودیان و برخی سیاست‌های کنترلی و نظارتی امکان سفته بازی در بازار فولاد را محدود نموده و مانع از نوسانات افزایشی چشمگیر خواهد شد.

بازار آهن در روز پنجشنبه نیز تقریباً نیمه تعطیل بود و در برخی حوزه‌ها افزایش کمی مشاهده شد اما اغلب مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند یا به طور کلی اعلام قیمت نکردند و به عبارتی به هیجانات التهابی ناشی از رشد نرخ دلار اجازه به هم ریختن بازار را نداد.

اما گزارش‌ها از وضعیت قیمت آهن‌آلات در روز گذشته خاکی از آن است که تقاضا همچنان ضعیف بود و نوسانات نرخ دلار نتوانسته است تاثیر چندانی بر روی میزان تقاضا بگذارد. همچنین قیمت دلار نیز تا حدودی عقب نشینی کرده و ۵۰۰ تومان کاهش داشته است.

عرضه آهن اسفندی در بورس کالا نیز مانند شنبه‌های پیشین با هیجانات نسبی همراه بود و شاخص نرخ شمش صادراتی همچنان ثابت است.

طبق آمار قیمت پروفیل آهنی، پروفیل مبلی، پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها در بازار امروز نوسانات افزایش نامنظم داشته است .به طوری که قیمت پروفیل ۲ میل ورق فولاد مبارکه در برخی مبادی فروش حدود ۴۰ هزار تومان اعلام شد که در مقایسه با روز پنجشنبه افزایش ۵۰۰ تومانی داشته است.

به نظر می‌رسد با فروکش کردن تنش‌های نظامی منطقه نوسانات قیمت دلار تا حدودی فروکش کند و بازار آهن روند نسبتاً آرامی را در پیش بگیرد اما از طرف دیگر کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی ممکن است به طور جزئی با نوسانات مثبتی همراه باشد. اما طبق تجارب می‌توان گفت عمر نوسانات ناشی از معاملات بورس کالا معمولاً کوتاه مدت بوده و با عرضه شمش بلوم در بورس فروکش خواهد کرد.

با توجه به پارامترهای موجود در کشور درباره پیش‌بینی روند بازار آهن آلات و فولاد در روزهای باقی مانده از سال جاری می‌توان گفت که طبق تجربه سال‌های گذشته ماه بهمن معمولاً ماه پرفروشی برای بازار آهن است و آمار معاملات در این ایام افزایش می‌یابد. اما در رابطه با اوضاع بازار آهن‌آلات در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ باید گفت مسائل سیاسی و اقتصادی جاری کشور بازار را تحت تاثیر قرار داده و نمی‌توان گفت بهمن امسال هم مانند سال‌های گذشته اوضاع بازار آهن رو به بهبود خواهد رفت یا خیر.

از طرفی اسفند ماه انتخابات را پیش رو داریم که چنانچه رویداد سیاسی خاصی اتفاق نیفتد احتمال دارد قیمت دلار و آهن آلات کنترل شود. به عبارت دیگر با در نظر گرفتن کلیه این پارامترها به نظر می‌رسد رونقی که بهمن ماه هر سال در بازار آهن آلات گزارش می‌شود در بهمن ماه سال جاری مشاهده نشود.

تماس با کارشناسان فروش | فروشگاه آهن آلات بنیامین